EU och Internationellt+2
Investeringsram 205 miljarder
Det är inget lätt uppdrag Trafikverket har fått.
Sverigeförhandlingen driver en förhandling om medfinansiering där kommuner, regioner, städer och näringsliv kan vara med och påverka.
Sverigeförhandlingen är tillsatt av regeringen och har följande uppdrag:
De nya höghastighetsjärnvägarna kommer att planeras, projekteras och byggas med en teknisk systemstandard som tillåter hastigheter upp till 320 km/h till skillnad från dagens hastigheter som ligger på som mest ca 200 km/h. På den nya järnvägen kommer även storregionala tåg att köra i 250 km/h.
Tanken är att det ska vara möjligt att de tåg som trafikerar höghastighetsbanorna också ska kunna trafikera befintliga järnvägar, till exempel för att de ska kunna fortsätta mot Köpenhamn och Uppsala/Arlanda. Därför utgår arbetet från att de nya banorna byggs kompatibelt med befintliga järnvägar, och inte nya system som till exempel Maglev.
EU och Internationellt+2
Det är inget lätt uppdrag Trafikverket har fått.
Nya stambanor
Den 5 november deltog Tågföretagen på Trafikverkets hearing om regeringsuppdraget för nya stambanor för höghastighetståg. Den 2 december skickade vi in våra synpunkter efter hearingen..
ERTMS, signalsystem+5
En minskning av utsläppen med 70 procent till år 2030 räcker inte om inte omställningsarbetet med transporter till järnväg växlas upp betydligt. Järnvägen spelar en central roll för att uppnå regeringens klimatpolitik.
Covid-19+3
I Januariavtalets punkt 28 står det att ”nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas”. Inte långt efter att bläcket torkade på avtalet började röster höjas kring höghastighetsbanors framtid.