Covid-19+1
Förändringar i beteendet har stor betydelse!
Efter SR:s rapportering i förra veckan om kritiken mot Trafikverkets inriktningsunderlag har myndigheten återkommit med en del svar.
Det kräver Almega i sin hemställan till regeringen. Under de senaste månaderna har det allmänna ekonomiska läget varit fortsatt bistert för vår bransch liksom flera branscher inom tjänstesektorn. Rekomme ndationer och restriktioner försvårar verksamheten och innebär i vissa fall näringsförbud. Almega kräver därför nya krisåtgärder så att tjänsteföretagen ska kunna övervintra coronakrisen.
De riktade tillskott staten lämnat till de regionala kollektivtrafikmyndigheter som drabbats av förlorade intäkter under pandemin har inte kommit trafikföretagen till del. Trots att de regelverk, rekommendationer och restriktioner som har kommit från regering och myndigheter har fått samma effekt som en hög grad av näringsförbud. Stöden riktar sig enbart till upphandlad regional trafik men har hittills inte kommit utförande operatör till del och långväga kommersiell kollektivtrafik omfattas inte över huvud taget av stöden. Trafikföretagen, och i synnerhet de som bedriver långväga kommersiell trafik, har drabbats mycket hårt och burit en stor del av intäktstappet. Regeringen bör utnyttja de möjligheter till riktade åtgärder som EU snabbt beslutat om, till exempel vad gäller reduktion av banavgifter. Vi föreslår därför att banavgifterna tillfälligt avskaffas under innevarande år, åtminstone under perioden 1 januari till och med den 30 juni 2021. Detta utgör en lindring för hårt prövade tågföretag.
– Krisen kräver fler krisåtgärder. Varje restriktion som regeringen presenterar måste följas av nya krisåtgärder för kämpande tjänsteföretag. Utlovade stöd har dessvärre fastnat i de byråkratiska kvarnarna. Därför behövs nu snabb likviditet till företagen. Den bästa åtgärden i det här läget vore sänkta arbetsgivaravgifter, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.