Hoppa till innehåll

Regeringens nya restriktioner för tåg och buss hotar kollektivtrafiken om inte stöd ges. Det konstaterar Björn Westerberg, Tågföretagen och Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, i en debattartikel i RT-fourm den 10 februari.

I artikeln skriver de bland annat:

”Vi förstår behovet av att minska smittspridningen i samhället. Det är däremot avgörande att åtgärder som på ett direkt sätt begränsar företagens möjligheter att bedriva sin verksamhet görs med varsamhet och att de berättigar till kompensation. Därför menar vi från Sveriges Bussföretag och Tågföretagen att:

  • Riktade stöd behövs omedelbart för att kompensera det intäktsbortfall som uppkommer av att endast hälften av biljetterna kan säljas.
  • Utformningen av fordon skiljer sig åt på marknaden. Därför vore en mer rimlig begränsning att istället för som i förslaget säga att den tillgänglig kapaciteten ska reduceras till 50% av antalet sittplatser låta resenärer som är i sällskap med varandra får anvisas sittplats tillsammans, i likhet med vad som gäller för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar
  • Giltighetstiden för den nya begränsningsregeln är förhållandevis lång och inom ett område där framtiden är svår att förutspå. För varje dag som restriktionerna löper längre än behovet innebär det att företagen riskerar att inte överleva. Därför vill vi redan nu att perioden kortas, också så att företagen kan planera för sommarens verksamhet.”

Läs hela debattartikeln