En gemensam plattform

Att vi samarbetar kring kompetensförsörjningsfrågor i järnvägsbranschen känner ni redan till. Nu tar vi ytterligare ett steg och formar branschens gemensamma budskapsplattform, ett så kallat EVP, Employer Value Proposition. Det är employer branding-specialisten Universum som kommer att leda arbetet och det finns fortfarande tid att hoppa på tåget om ni inte redan har gjort det. Att arbeta fram ett EVP handlar om att definiera hur vi i järnvägsbranschen vill uppfattas av omvärlden för vi ska kunna locka till oss talangerna. Till det kopplas sedan vårt employer branding-arbete som är aktiviteterna som vi gör gemensamt eller var för sig. Förhoppningen är att vår gemensamma budskapsplattform kan användas både när vi arbetar tillsammans som bransch och när vi gör aktiviteter på egen hand. Kanske har någon av er redan ett eget EVP och kan då använda vår gemensamma produkt som ett komplement. Det ska bli mycket spännande att få vara med på den här resan och jag hoppas ni också tycker det.

Tågföretagens årliga kompetensförsörjningsenkät gällande lokförare är utskickad och jag uppmanar er att svara på den. Era svar och resultatet som följer är vårt viktigaste instrument för att avgöra hur många YH-utbildningsplatser vi behöver framöver. Den här gången frågar vi även hur kapaciteten att ta emot elever på LIA ser ut. Även det svaret är en viktig parameter för att hålla kvaliteten och balansen i lokförarutbildningen.

Missa inte heller chansen att etablera kontakt med en högskolestudent i höst genom att erbjuda möjligheten att göra sitt ex-jobb hos er. Ni behöver inte alltid erbjuda ett helt färdigt förslag utan det kan arbetas fram tillsammans med den studerande. Det är en fin chans att få en uppgift löst, en ny kontakt och kanske en framtida kollega.

En spännande vår med många projekt tillsammans med er i järnvägsbranschen!

Så klarar lokförarutbildningen pandemin

Det senaste året har till stort handlat om pandemin och akuta åtgärder. Samtidigt tuffar vardagen på och trots en osäker situation så planerar vi för framtiden. Det märks tydligt inom utbildningsområdet. För trots att det har körts färre tåg så anställs det fortfarande lokförare. Branschen behöver nyanställa cirka 300 lokförare per år de närmaste åren. Läs mer

Locka talangerna med ex-jobb

Den 28–29 september kommer Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, att arrangera ett event på KTH med syfte att få studenter intresserade av järnvägsbranschen. Tanken är att vid detta tillfälle kunna erbjuda studenter förslag till uppsatsämnen på olika nivåer men också berätta om möjligheter till praktikplatser, sommarjobb och arbete efter färdig utbildning. Har ni bra uppslag till uppsatsämnen? Läs mer och anmäl er här

Är ditt företag ambassadör för järnvägen?

För några veckor sedan kontaktade vi alla HR-ansvariga på medlemsföretagen om att vi söker ambassadörer till järnvägsbranschen. Ambassadörens uppgift är att träffa studenter och unga vuxna och berätta om branschen. Arbetet sker inom ramen för Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Sista svarsdatum är 28 maj. Har du frågor kan du kontakta Linda Ekholm.

Boka in Järnvägsdagen den 24 november!

Det är dags att sluta utreda. Det är hög tid att sätta planerna i verket. Att använda den nya tekniken och dra nytta av digitaliseringen. Det är nu klimattåget går. 2030 är bara nio år bort – vad väntar vi på? Det finns massor att göra till dess. Bland annat får du träffa infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Tipsa en kollega

Har du en kollega som också vill få nyheter om kompetensförsörjning? Här kan du anmäla dig