Hoppa till innehåll

Turordningen för åtgärder i infrastrukturen

Så kom då de synnerligen välkomna beskeden från regeringen att bansträckningarna Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås trots allt ska byggas. Många detaljer återstår avseende slutliga sträckningar, men regeringsbeslutet antyder en utformning som försvårar framtida fortsatt kapacitetsutbyggnad. Den nationella infrastrukturpolitikens velighet kring de stora besluten kan dock komma att stå oss dyrt.

Det var ett väl känt faktum att de fullt utbyggda nya stambanorna mellan landets tre största städer efter färdigställandet skulle möjliggöra en helt nödvändig reinvestering av befintliga banor. Regeringens beslut är dock fortsatt att avbryta utbyggnaden av ett komplett system med nya alternativa sträckningar av stambanor. Vi står därmed inför att planera spår- och kontaktledningsbyten på våra stora stråk utan att ha stabila alternativa färdvägar. Riksmedia har i dagarna rapporterat om planeringen av kontaktledningsbyten på västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg, som under kommande år reducerar tågtrafiken till en bråkdel av det normala mellan landets två största städer. Den rimliga frågan ställs: denna typ av stora åtgärder måste väl kunna genomföras på ett smartare sätt?

Svaret på frågan är ett rungande ”ja”. Branschen saknar inte förslag och som av en händelse planeras denna typ av åtgärder samtidigt just nu i Tyskland för att skapa ett så kallat ”High Performance Network”. För att genomföra dessa arbeten på snabbast tänkbara sätt, men minsta möjliga trafikingrepp, så ställs all järnvägstrafik på aktuella banor in under 5 månader. Godstrafiken leds då om på alternativa banor och en del av den regionala trafiken flyttas till ersättningsbussar. Långväga persontrafik upprätthålls till stor del via omledning. Moderna maskiner används och smartare arbetssätt tillämpas. Sverige har inte ännu – men skulle i en framtid kunna ha – bra omledningsalternativ. Det förutsätter dock ett systemtänk. Det är helt nödvändigt att utbyggnaden och uppgraderingen av vårt järnvägssystem sker efter smart planering av turordningen av små och stora åtgärder. Allt annat är ett stort slöseri med samhällets resurser.

Nya EU-krav på tillgänglighet inom persontransporter

I juni 2025 ska bland annat appar, webbplatser och biljettautomater på passagerartransport-området leva upp till krav på tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Detta kan göra livet enklare för många människor! Men det kräver en del arbete. Den 16 november klockan 13-16.30 bjuder AccessibleEU på kunskap för att hjälpa dig att komma vidare med förberedelserna. Läs mer och anmäl dig

Medielänkar vecka 43

Ministern kallas till riksdagen om bantningen av järnvägen: ”Vi riskerar minst tio års kaos”

Riksdagens trafikutskott begär ett möte med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) och kallar även in Trafikverket på nytt. Det säger utskottets ordförande Ulrika Heie (C) efter DN:s uppgifter om den strypning av tågtrafiken under flera års tid mellan Stockholm och Göteborg som redan beslutats för att byta kontaktledningar. Samtidigt vill Miljöpartiet att hela arbetet skjuts upp i 20 år.
Läs artikeln på dn.se

SJ-kritiken mot Trafikverkets beslut: Gör det på natten istället

På grund av underhållsarbete kommer mer än hälften av alla tågavgångar mellan Stockholm och Göteborg kommer att ställas in från och med januari 2025. Pär Helgesson är ansvarig för strategisk infrastruktur på SJ och är kritisk till hur Trafikverket väljer att genomföra arbetet. Han menar att det finns bättre metoder, som inte hade påverkat resenärerna i lika hög utsträckning.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Regeringens besked: Snabb järnväg Göteborg-Borås ska byggas – trots SD:s motstånd

Den planerade nya järnvägen mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats ska byggas, planeringen ska återupptas. Det meddelade regeringen på torsdagen – trots Sverigedemokraternas motstånd. Samtidigt väljer regeringen att återuppta planerna på nytt dubbelspår mellan Hässleholm och Lund.
Läs artikeln på dn.se

Planerna på ny järnväg mellan Göteborg och Borås återupptas

På torsdagen gav regeringen klartecken till fortsatt planering av en ny järnväg mellan Borås och Göteborg. Infrastrukturminister Andreas Carlson säger till Ekot att Trafikverket nu får ett nytt uppdrag. Den regionala arbetspendlingen står i fokus.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Bussförare och ID-kontroller riksdagsfråga

Den skarpa kritiken från bransch-organisationer och fack mot regeringens förslag om ID-kontroller vid inresa till Sverige tas nu upp i riksdagen. Bakgrunden är en debattartikel (klicka här), undertecknad av bland andra Kommunals ordförande Malin Ragnegård, Sveriges Bussföretags ordförande Tomas Byberg, Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg och Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.
Läs artikeln på bussmagasinet.se

SJ:s nya snabbtåg inte snabbast – kräver beslut om höghastighetsbanor

Tre år återstår tills SJ:s nya snabbtåg ska börja trafikera järnvägsnätet. – Den tydligaste fördelen med de nya snabbtågen är hastigheten. De kan gå 250 kilometer i timmen jämfört med X2000:s 200 kilometer i timmen, säger Marco Bou­veng, chef för fordonstea­met som arbetar med den nya snabbtågen. För att nå den hastigheten på det svenska järnvägsnätet krävs dock politiska beslut.
Läs artikeln på transportochlogistik.se

”Varken en HH-tunnel eller Öresundsmetro löser järnvägsbranschens problem”

Det behövs ökad kapacitet för tågtrafiken över Öresund. Men varken en HH-tunnel eller Öresundsmetro löser järnvägsbranschens problem. Det säger SJ-chefen Monica Lingegård. – Det är inte möjligt för vare sig fjärrtåg eller godståg att köra i en tunnelbana eller HH-tunnel under Öresund. Det krävs andra lösningar, säger hon.
Läs artikeln på sydsvenskan.se