Strategiskt arbete i den nya vardagen
I veckan inleddes ScanMed-dagarna i Köpenhamn med diskussioner kring hur järnvägstransporter av gods kan bli mer effektiva och attraktiva över gränserna, med särskilt fokus på Fehmarn Bält-förbindelsen. Anslutningsinfrastrukturen för järnväg på den tyska sidan av Fehmarn Bält försenas med, enligt uppgift, mellan två-tre år, vilket är olyckligt. Att förbättra godstransporter över gränserna är viktigt av flera skäl – dels för Sveriges ekonomi då industrin är starkt beroende av järnvägen, dels med anledning av det geopolitiska läget där trygg och snabb frakt av varor – samt människor – kommer vara vitalt för Sveriges överlevnad.
I somras hade, som vi tidigare skrivit om, godstrafiken en rekordsommar med en näst intill perfekt punktlighet. Dessvärre är detta snarare undantag än regel. På det stora hela ökade infrastrukturfelen på järnvägen markant under sommaren med flera stora händelser som ledde till långa avbrott. Det kan konstateras att de personer som satt i det operativa rummet gjorde ett fantastiskt jobb med hanteringen av detta. Men det räcker inte. Det krävs också åtgärder på strategisk nivå, där prognoser vid infrastrukturfel blir en avgörande faktor. Till dess att underhållsskulden är helt återtagen kommer infrastrukturfel att vara en del av vardagen och detta behöver hanteras – av såväl branschen samt andra berörda parter. Det behövs ett mer strategiskt tänk och nya verktyg för att återta kontrollen över problemen, vilket också kommer att öka och inge förtroende för alla parter.
Fyra av fem företagare: underhåll måste gå före nybyggen
Små och medelstora företag utgör ryggraden i Sveriges ekonomi. Men deras framgång bygger på att vägar och järnvägar fungerar som de ska. När infrastrukturen brister hotas leveranser, tjänster och i förlängningen nya arbetstillfällen, skriver Magnus Demervall, vd Företagarna och André Nilsson, Expert, miljö, klimat och infrastruktur på Företagarna.
Läs artikeln på di.se
MP-utspel: Lägg ner Trafikverket
Miljöpartiet håller sent omsider sitt sommartal och passar på att leverera ett tidigt vallöfte: Trafikverket ska läggas ner och i stället ska en ny myndighet med fullt fokus på järnvägen upprättas.
Läs artikeln på aftonbladet.se
Pendeltågstrafiken ska fortsätta drivas med nödavtal
I dag körs pendeltågstrafiken i länet av SJ med hjälp av ett så kallat nödavtal. När det nuvarande avtalet går ut nästa år har regionstyret beslutat att ett nytt tvåårigt nödavtal ska träda i kraft. Oppositionen är kritisk. – Det är ett haveri och ett uttryck för ett styre som spårat ur när det gäller att driva en långsiktigt välfungerande pendeltågstrafik, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Läs artikeln på svt.se
Deras studentprojekt förändrar tågsäkerheten
När två KTH-studenter började skriva sitt kandidatarbete visste de knappt vad bromskurvor var. Nu ligger deras rapport till grund för en förändring i svensk järnvägssäkerhet – och båda har fått jobb på Trafikverket.
Läs artikeln på kth.se
Trafikverket tvingas betala miljonbelopp för tågförseningar
Trafikverket har fått betala över 1,2 miljoner kronor i ersättning till tågbolag för förseningar till och från Göteborg under juni och juli. Störst belopp gick till SJ, drygt 800 000 kronor.
Lyssna på klippet på sverigesradio.se
Ny tågverkstad i Falköping stärker underhållskapaciteten
En ny tågverkstad etableras i Falköping för att möta framtidens krav på underhåll och service av tågvagnar. Anläggningen omfattar 1 200 kvadratmeter och ska stå klar sommaren 2026.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se