Hoppa till innehåll
Almega Sök
tåg och signal

Ökade kostnader för ERTMS ombordsystem

Den 30 september kommer Trafikverket på regeringens uppdrag att lämna sitt förslag till hur ett stödsystem för investering i ombordutrustning för ERTMS bör utformas och i detta arbete har Tågföretagen haft god dialog med såväl Trafikverket som PA Consulting, som bistår Trafikverket. Som en del av uppdraget har PA Consulting tagit fram en rapport om kostnaderna för ombordsystemet, som återkopplades till bland annat Tågföretagen tidigare i veckan.

PA Consulting har gjort ett bra arbete för att få till en rättvisande kostnadsbild med stor hjälp från fordonsägarna och har resulterat i samlade uppgifter för cirka 990 fordon, varav ett 50-tal olika prototypfordon. Något som togs upp var att kostnaderna för ombordsystemen har ökat markant mellan 2014 och 2025 och att prototypkostnader varierar stort och är betungande, särskilt för små fordonsägare med korta serier. PA Consulting har även tittat på konsekvenserna av den kommande uppgraderingen till Basline 4 och det nya radiossystemet FRMCS. Rapporten i sin helhet blir offentlig när utredningen har lämnats till regeringen. ERTMS ombordutrustning är en förutsättning för att Trafikverket ska kunna förnya signalanläggningen i hela järnvägssystemet, vilket är vitalt för en fungerande järnvägstrafik.

Järnvägstrafiken kräver också ett återtagande av underhålls- och kapacitetsskulden, som tas upp i den mycket läsvärda rapporten ”Industrin – vårt bästa försvar”, där järnvägen lyfts fram som central för industrins fortlevnad – en fråga som även Omtag Svensk Järnväg lyft fram.

Ytterligare en fråga som försämrar konkurrenskraften för industrin är banavgifterna på järnvägen som har ökat kraftigt, 600 procent på 15 år och cirka 40 procent sedan årsskiftet. I veckan rapporterade Sveriges radio om konsekvenserna för industrin om inget görs, vilket kommer att resultera i att gods behöver lastas över till lastbilar, som inte kan hantera den volym och mängd som krävs för att frakta tungt gods på samma effektiva sätt som tåg kan. Det innebär fler lastbilar på redan överbelastade vägar, vilket även påverkar Sveriges möjlighet att uppnå klimatmålen i ett redan prekärt läge. Trafikverket självt har konstaterat att höjningen är samhällsekonomiskt ineffektivt då luftföroreningar, buller och olyckor kommer att öka mer på väg än vad de minskar på järnvägen. Miljökompensationen finns till för att minska järnvägens kostnadsnackdel mot den tunga lastbilstrafiken och det blir än mer uppenbart att de snedvridna marknadsvillkoren måste justeras när banavgiftsnivåerna är rekordhöga.

I veckan invigdes äntligen tågteknikerutbildningen i Kristinehamn. Detta är en riksrekryterande gymnasieutbildning som har utvecklats i samverkan mellan kommun, näringsliv och Järnvägscollege. Tågtekniker är ett bristyrke inom branschen och det behöver såväl utbildas som rekryteras många människor med de viktiga kompetenser som eftersökes. Den nya utbildningen är därmed mycket välkommen och utgör ett viktigt komplement till landets övriga utbildningar inom tågteknik.

Tågföretagen har också rekryterat en ny senior näringspolitisk expert till förbundet, Markus Lagerquist. Han arbetar idag som politiskt sakkunnig på Moderaternas riksdagskansli, med ansvarsområdet infrastruktur som han arbetat med under sex års tid. Markus börjar sin anställning den 1 november.

I veckan nåddes Tågföretagen av det sorgliga beskedet om Guy Ehrlings alltför hastiga bortgång. Tågföretagen har sedan drygt fem år haft ett nära samarbete med Guy, som verkade som konsult inom infrastrukturutveckling. Vi har uppskattat Guys effektiva och värdefulla bidrag till Tågföretagens verksamhet och han kommer att vara saknad.

Medielänkar vecka 36

Bättre dialog men nya upphandlingsmodeller dröjer

Själva viljan till dialog har förbättrats men att agera väntar ännu på sig. Det menar Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, när det handlar om hur riskerna i avtalen ska fördelas. ”Hittills har inga huvudmän tagit steget att upphandla på ett helt nytt sätt”. 

Dyrare järnvägstransporter får företag att tveka

Höjningen av banavgifter för 2025 har gjort det dyrare att köra gods på järnväg. ScandFibre som organiserar godstransporter för delar av den svenska skogsindustrin är inne i en upphandling för en ny femårsperiod och vädjar om en sänkning av avgifterna. ”Annars kommer vi definitivt flytta över en del till andra transportslag”, säger vd:n Mats Erkén.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Ny reformagenda för industrin – vårt bästa försvar

För att industrin ska förbli motorn i svensk ekonomi, och fortsätta stärka landets motstånds- och konkurrenskraft, krävs en samlad politisk ansträngning. Därför presenterar vi ett antal reformförslag inför valet 2026, skriver representanter från Teknikföretagen, Skogsindustrierna, Svemin, IKEM och Jernkontoret. 

Centralstaden – Jernhusens miljardprojekt i kritisk fas

Med 40 miljarder kronor i potten och ett gigantiskt överdäckningsarbete mitt i huvudstaden står Jernhusens jätteprojekt Centralstaden inför sin största utmaning hittills. Frågan är om riskerna kan hanteras – eller om visionen om en ny stadsdel i Stockholm stannar vid ritbordet?
Läs artikeln på fastighetsnytt.se

Stabila containerflöden i Göteborgs hamn

Hamnbolaget Göteborgs Hamn gör ett stabilt första halvår vad gäller containerhanteringen. Under årets första halvår hanterades 470 000 containrar (TEU) i hamnen, vilket ska jämföras 468 000 hanterade containrar samma period förra året. Samtidigt fortsätter järnvägstransporterna mellan hamnen och inlandet att öka. Under årets första sex månader ökade järnvägsvolymerna med 4 procent och andelen containergods på järnväg växer och ligger på över 60 procent.
Läs artikeln på transportnytt.se

Sveriges första gymnasiala tågteknikutbildning invigd i Kristinehamn

Nu har Sveriges första gymnasiala tågteknikutbildning officiellt invigts på Brogymnasiet i Kristinehamn. Den nya utbildningen, som startade i augusti, har, fått sin första årskull med sju elever från olika delar av Mellansverige.
Läs artikeln på kristinehamn.se