Hoppa till innehåll
Almega Sök
Budgetpropositionen 22 sept-25

En budget i avvaktan på den nationella planen 

Idag presenterade regeringen sin sista budget för denna mandatperiod. Som tidigare aviserats blir det höjning av miljökompensationen, vilket är välkommet och välbehövligt för de godsoperatörer som drabbats hårt av den markant höjda banavgiften. Regeringen satsar även cirka 500 miljoner kronor på kompetensförsörjning och föreslår en utbyggnad av Yrkeshögskolan, YH, i syfte att möte arbetsmarknadens behov samt utökar antalet platser på YH. Brist på medel och platser föranledde Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH att bevilja färre ansökningar förra ansökningsperioden så detta besked är positivt för en långsiktig och hållbar kompetensförsörjning som möter arbetsmarknadens behov.

Sett till infrastrukturområdet behöver kompetensförsörjning vara en naturlig del av helhetsplaneringen. I syfte att säkra genomgörandekraften av planerade investeringar för att återta den utbredda underhållsskuld som finns behövs ett långsiktigt helhetsgrepp där utbildningsystemet utvecklas i takt med samhällets behov av kompetens. 

Sverige behöver återta såväl underhålls– som kapacitetsskulden på järnvägen, som är vital för industrin och arbetspendlingen och därmed för Sveriges BNP samt med anledning av det prekära geopolitiska läget. I budgeten hänvisar regeringen till den kommande nationella planen för transportinfrastruktur 2026 – 2037, varav underhållsskulden beräknas ”återtas så långt som Trafikverket bedömer är möjligt under planperioden för järnvägen”. 

Läget i Västernorrland har påvisat det prekära läget som Sverige fortfarande befinner sig. Tågföretagen och andra branscher har kontinuerligt påtalat vikten av att få in rätt kompetens i ett tidigt skede med innovativa upphandlingar som möjliggör innovativa lösningar så att skulden på järnvägen återtas på ett så tids– och kostnadseffektivt sätt som möjligt. 

Det är med stor spänning vi inväntar den kommande nationella planen.