Hoppa till innehåll
MPK-projektet, bättre kapacitet, har just nu möten med berörda aktörer för att beskriva projektstatus samt samla in synpunkter. En fråga som kommer upp från fler är den nya hanteringen av tågnummer och utbildningsbehovet är större än vad projektet tidigare analyserat.

Projektet genomför nu tester med Trafikverkets omgivande system och i januari drar funktionstestet av TPS, det nya systemstödet, igång. För SJ och Green Cargo, som har business to business-lösningar, har det skapats en separat styrgrupp. Testperioderna för dessa lösningar är inte fastställda än men det kommer behövas testperioder tillsammans med operatörernas system.

Acceptanstestet är planerat att ske under sex veckor med start i augusti 2018. Tanken är att vi går över i det nya planeringsverktyget för korttiden i oktober 2018. Förseningar i anläggningsdataleveranser och även problemen med befintlig korttidsplanering har gjort att projektets tidplan har tryckts ihop. Resurser från korttidsplaneringen deltar i förändringsarbetet vilket ger en ansträngd situation både i verksamheten och i projektet. Det nya planeringsverktyget kommer även kräva nya regler i JNB.

Under oktober kommer ”Kapacitetståget” besöka olika platser i Sverige för att marknadsföra MPK. Start 10 oktober på Nordic Rail. Boka in här.

Även inom NTL-projektet, ny trafikledning, är det en utmaning att ha resurser för att både klara av att leverera befintliga tjänster och utveckla nytt systemstöd och arbetssätt samtidigt. Kvartal 2 år 2020 startar erfarenhetsdriften på fyra sträckor. Tidplanen för Alstoms leveranser har uppdaterats då det även här varit svårt att leverera anläggningsdata i tid. Projektet kommer nu att genomlysa organisation och arbetssätt samt börja bygga upp ny förvaltning som kan ta emot projektet. Cirka 2 000 personer berörs av projektet.