Hoppa till innehåll
I veckan har både Trafikverkets kunddag järnväg och JNB-dagen gått av stapeln. Båda arrangemangen var välbesökta och innehöll matnyttig information och möjlighet till nätverkande för medarbetare i järnvägsbranschen. Vi konstaterar att det trots alla utmaningar råder ett positivt umgängesklimat i branschen. Det är också mycket glädjande att se att hastighetsnedsättningarna på södra och västra stambanan minskar successivt och förhoppningsvis inom ett par år är minnen blott. På kunddagen fick vi också en genomgång av status i ERTMS-projektet och det var intressant att notera att Trafikverket utgår från att ett projekt för utredning av finansiering av ombordutrustning – vilket föreslås i utkastet till Nationell plan – kommer att bli av. Vi rekommenderar en grundlig utredning innefattande hur stor del av utrustningen som ska anses vara del av infrastruktur samt konkreta jämförelser med hur finansiering sker i andra länder. Det vore särskilt välkommet med en analys av när det vore rimligt att järnvägsföretag börjar betala av investeringen med hänsyn till att konkreta nyttor med investeringen uppstår relativt långt fram i tiden.

Apropå ERTMS – häromdagen publicerade EU:s revisionsrätt sin granskning av ERTMS-projektet på EU-nivå benämnd: ”A single European rail traffic management system: will the political choice ever become reality?” I rapporten lyfts många relevanta utmaningar fram, inklusive mycket av det Tågoperatörerna anfört under årens lopp. Revisionsrätten anser bland annat att utbyggnadstakten hittills ligger på en låg nivå och endast bildar ett lapptäcke i Europa. Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag uppfattas som ovilliga att investera på grund av kostnaderna och bristen på konkret business case – inte minst för järnvägsföretag – i länder med väl fungerande nationella system och betydande återstående livstid. EU-finansiering täcker endast ett relativt begränsat belopp av investeringen i ERTMS. Revisionsrätten kommer med ett antal rekommendationer till kommissionen, medlemsstaterna och ERA, bland annat kopplat till kostnader, business case och samordning. Dessa frågor och de begränsade utrullningsplanerna i framförallt Tyskland framstår som särskilt graverande. Rekommendationen är att flera av utmaningarna ska utredas, bedömas och klargöras till slutet av 2018. Det blir intressant att se resultatet av dessa utredningar och klargöranden, och möjligen kunde det vara värt att vänta in dem innan beslut fattas om investering. Det finns en uppenbar risk för att företag, inte minst på godssidan, avstår från att investera och därmed inte bedriver trafik på ERTMS-utrustade banor.

I veckans nyhetsbrev redovisar vi den nya strukturen för att utveckla och förvalta svenska riktlinjer för lastsäkring järnväg som antas bli till stor nytta för både svensk transportsektor och för basindustrin. Från och med 2017 har Tågoperatörerna tagit på sig att, genom deltagande i UIC:s utveckling av metoder och ”best practice”, förvalta lastsäkringsbestämmelser för Sverige. Bestämmelserna kommer publiceras på vår webb.

Vi har fortsatt att jobba fram en forskningsagenda för järnvägssektorn inom ramen för JBS-samarbetet. Syftet är att arbeta med långsiktig utveckling och att skapa en internationellt konkurrenskraftig järnvägsindustri till 2050.

Vi deltog också i konferens Harnessing Big Data in Rail där vi föreläste på temat ”Data-utilization and regulation”. Big Data har varit på hype-kurvan ett tag och nu blivit en del av vår vardag. Vi människor lämnar digitala spår överallt och det finns också mängder av data tillgänglig från infrastruktur, fordon och kunder. Det är både en utmaning och en stor möjlighet att analysera och använda datan. Data är digitaliseringens olja.

Nordic Rail nästa vecka – ni missar väl inte våra seminarier den 10 och 12 oktober!

Läs hela nyhetsbrevet