Hoppa till innehåll
Gustaf Engstrand på Tågoperatörerna testade Interrail med en två veckors tågresa genom Europa från Helsingborg till Amalfikusten med sista stopp i Rom. Allt fungerade bra (inga förseningar på cirka 20 avgångar!) och Gustaf konstaterar att det blir allt smidigare att resa flexibelt inom Europa med rätt appar i mobilen, inom ett EU med borttagna roamingavgifter.

Variationerna på hur en tågresa kan se är förstås oändliga. Gustaf rekommenderar den expanderande Facebook-gruppen Tågsemester och tidskriften Vagabond som vittnar om mängder av härliga tågresor. Även DN och SvD har nyligen skrivit om tågresande i Europa. Se också vårt nyhetsbrev den 19 mars. I nämnda forum kan man också få många bra tips, exempelvis om hur viktigt det är att planera sin hemresa tillbaka till Sverige för att undvika fulla tåg norrut från Hamburg.

Summera tågluffen är en utmaning i sig. Men jag kan konstatera att det är en ynnest att få ta sig tid för att göra resan till målet och bara njuta av att koppla av, läsa en god bok, njuta av vyer, europeiska stadskärnor och lugna samtal med familjen om stort och smått. Rekommenderas.

För den intresserade kommer här en enkel reselogg från Gustafs Europaresa med familjen.

Dag 1: Helsingborg − Dortmund

Startskottet blev Öresundståget från Helsingborg till Köpenhamn. Efter obligatoriskt stopp för danskt wienerbröd vid Hovedbangården fortsatte turen till Hamburg med färja Rödby − Puttgarten och enklare lunch ombord på färjan. Väl framme i Dortmund vid 20-tiden blev det först incheckning på hotell och sedan middag på bryggerikrogen Höfels. Check på fin husman, närbryggt öl och lokala specialiteten salzbrot. En perfekt start på tågluffen med en lång tågresa som tog oss ett stort kliv ner i Europa.

Dag 2: Dortmund − Heidelberg

Frukost på bagericafé i centrala Dortmund inför löftet till sönerna, nämligen tour på Signal Iduna Stadion (tidigare Westfalenstadion), som är BVB Dortmunds hemmaarena och framröstad som världens finaste fotbollsstadion. Därefter macklunch på Dortmunds centralstation inför en fyratimmarsresa genom Ruhrgebiet och senare utmed floden Rhen. Det är från boende utmed Rhen som kraven på tystare godsvagnar kommit och man kan få – viss – förståelse för problematiken väl på plats. Fantastiska vyer staplas utmed floden vid orter med exotiska namn som Koblenz, Oberwesel och Bacharach. Vi anlände i Heidelberg på kvällen, en mycket varm sommarkväll, och tog oss till vårt boende de närmaste tre dagarna, en Airbnb i Kirchheim strax utanför centrala staden. Vi såg fram emot långa promenader under helgen, bland annat upp på Königstuhl och Philisofenweg. Dessa promenader och den gamla staden med Hauptstrasse, Untere Strasse, universitetet och floden Neckar bjöd spektakulära vyer och tyskt gemyt från sin bästa sida. Besök hos bekanta i lilla staden Schriesheim och på studentföreningen Rupertia kryddade den fantastiska helgen i Heidelberg.

rhen_700px

Dag 5: Heidelberg − Innsbruck

Via tågbyten i Mannheim, München, Rosenheim och Kufstein kom vi till slut till Innsbruck i österrikiska Tyrolen. Dagen avrundades med härlig middag på vårt hotell för två nätter, Dollinger, strax utanför stadskärnan. Dag 6 tog vi oss med berg- och kabinbana upp på Hafelekar − Nordkette, ”berget i staden” som stoltserar med väldigt branta skidbackar – dock inte sommartid – och fantastiska vyer över Innsbruck. Kanske en liten detalj, men det visar sig att 15-åringar verkligen kan få sitt näringsbehov tillfredsställt i Innsbruck genom schnitzelbrötchen till lunch och regelrätt wienerschnitzel till middag…

Dag 7: Innsbruck − Milano

Välkommen till stora tågdagen, 14 timmar på olika tåg. Efter en regnig natt sken solen igen. Den första delsträckan var Innsbruck − Chur. På vägen passerar man genom hela Tyrolen och kända alpbyar som St Anton am Arlberg. Totalt blev det resa genom fyra länder inklusive Liechtenstein med natursköna vyer genom Österrikes böljande och ofta dramatiska landskap.

bernina_express_700px

Det blev alltså först en lång sträcka västerut för att passa in huvudmålet för dagen, resan på en del av den rätiska järnvägen som är utnämnd till världsarv av UNESCO mellan Chur i Schweiz och Tirano i norra Italien. En drygt 12 mil lång järnvägssträcka som på högst 2250 meter går genom ett fantastiskt schweiziskt berglandskap. På sträckan St Moritz − Tirano har tåget panoramafönster och ringlar sig långsamt fram i dalarna mellan bergen ofta i spiraler och på en delsträcka med en lutning på 7 procent. En fantastisk tågresedag som slutligen bjöd på en skön tvåtimmarsresa utmed Como-sjön söderut, innan slutstoppet i Milano.

bernina_express2_700px

Dag 9: Milano − Salerno via Florens

Innan semesterns sista vecka på Amalfikusten och i Rom fick vi en sista lång dag på tåg, denna gång i Italien. En tur i tre delar blev det. Det började med snabbtåg, det moderna Frecciarossa med toppfart 360 km/h, mellan Milano och Florens. Lunchstopp i saluhallen och besiktning av katedralen hann vi med. Sedan återigen snabbtåget till Neapel, med vackra lantliga vyer genom Toscana, Lazio och Kampanien i 300 km/h för byte till långsamt lokaltåg – jämför SL-pendel. Lokaltåget var nog ett felaktigt beslut på grund av alltför kort tid för omstigning, det fanns ett snabbare regionaltåg. Men vi fick en vacker resa utmed kusten söder om Neapel via Pompeji, där vi stannade till på tillbakavägen. Vid slutstationen Salerno blev vi hämtade med bil av vår vänlige och tålmodigt väntande Airbnb-värd Bruno. På Amalfikusten stannade vi fem dagar och reste sedan norrut till Rom för två avslutande dagar och oglamorös flygresa hem.