Hoppa till innehåll

Efter en dryg månad på spåret har Connecting Europe Express avslutat sin resa den 6 oktober med slutdestination Paris. EU-kommissionen har på detta sätt besökt 26 länder och säkert fått med sig en lång rad perspektiv på järnvägen i Europa. Tågets besök i Sverige var värdefullt för oss i branschen, att få berätta om våra positiva exempel och behov men också att lyssna in vad EU prioriterar och tänker sig ska ske i framtiden.

– Den stora nyttan är nog alla formella och informella samtal som har varit både under planeringen inför och under de två dagarna tåget var i Sverige, och samtalen fortsätter nu, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen.

Under tågresan Malmö tur och retur så fanns det möjlighet att delta i konferensprogram och att ha samtal i mindre grupper. Från Tågföretagen åkte Gustaf Engstrand, Ted Söderholm, ordförande Tågföretagen och vd Green Cargo, Madeleine Raukas, vice vd SJ, Claes Scheibe, vd Hector Rail, Henrik Dahlin, vd MTR Nordic, Joakim Sundh, vd MTRX och Pär Helgesson, ansvarig samhällskontakter SJ.

– Det är viktigt med diskussioner och koordinering i ett internationellt perspektiv, men forumet gav också väldig bra möjligheter att diskutera viktiga, nationella frågor i ett brett forum med operatörer, politiker och infraägare, säger Claes Scheibe, vd Hector Rail som deltog i fredagens aktiviteter.

Avregleringen av järnvägen

I våra samtal med Kristian Schmidt, chef landtransporter DG Move, tog vi upp Sveriges avreglerade marknad som exempel på hur det kan fungera. Kristian knöt an till denna dialog under vårt samtalsseminarium där han noterade att den samverkan vi har inom branschen är imponerande och att vi har kommit långt.

– Något som uppmärksammades tydligt av Kristian Schmidt var att svenska operatörer konkurrerar på en avreglerad marknad men samtidigt har förmågan att arbeta tillsammans för branschens bästa, säger Ted Söderholm, vd Green Cargo.

– Intressant att få det internationella perspektivet som visar hur långt vi i Sverige kommit med avregleringen och samtidigt se betydelsen av samverkan i branschen och hur olika länderna hanterat frågor som ERTMS.  Det finns mer att göra inom Europa för att kunna resa gränsöverskridande med tåg.  Ett belysande exempel är själva Connecting Europe Express. För att kunna köra tåg genom hela Europa krävdes det tre olika tågset och än fler lok. Här finns det mer att göra som förenklar och bidrar till vår konkurrenskraft, säger Madeleine Raukas, vice vd SJ.

Kapaciteten i spåret och missing links är en viktig fråga både för oss i Sverige och Europa. Järnvägen är ett system och Kristian Schmidt betonade att ett större stopp i Tyskland kan få effekter även i Sverige.

– Vi tyckte att det var otroligt givande och ser fram emot det fortsatta arbetet med att förbättra konkurrensvillkoren på den svenska marknaden med hjälp av det internationella perspektivet, Henrik Dahlin, vd MTR Nordic.

Här kan du se ett sammandrag av seminariet eller om du har tid hela seminariet.