Hoppa till innehåll

Ukrainas järnväg en avgörande del av totalförsvaret

Ukrainas järnvägssystem spelar en avgörande roll i försvaret mot Rysslands militära angrepp. Inom Ukrainas järnvägsförvaltning arbetade mer än 250 000 medarbetare före invasionen och landet har utvecklat ett omfattande nätverk av gods- och passagerartrafik. Det är på samma gång en humanitär resurs och en kraftfull del av totalförsvaret. Naturligtvis blir då också järnvägen ett mål för ryska styrkor, där en del av strategin är att kontrollera logistiknav i större städer. Men hårt lokalt motstånd har säkerställt att järnvägsdriften fungerat som det främsta flyktmedlet för miljontals människor till den relativa säkerheten i västra Ukraina och till andra länder. I början av mars reste dagligen nästan 200 000 passagerare västerut i evakueringståg. Lojaliteten hos medarbetarna är stor och man kan till och med se stöd från järnvägsarbetare i Belarus som försvårat för transport av ryska trupper. En engagerande betraktelse om ”järnmänniskorna” i Ukraina kan du läsa här.

Järnvägsfamiljen inom Europa står stark i krisen. Omvärlden ger Ukraina sitt stöd och vi märker det tydligt inom vår sektor, som vi också skrev om för ett par veckor sedan. Ukrainas järnväg efterfrågar nu fortsatt stöd och har formulerat en konkret appell om stöd till icke-militära syften.

1 000 miljarder kronor är en summa som återkommer, både när det gäller kommande industriinvesteringar i norra Sverige och vad som skulle behövas för att verkligen framtidssäkra svensk transportinfrastruktur. Dagens Industri gjorde en analys med ett antagande av vad ett avskaffande av överskottsmålet skulle innebära för Sverige: 2 procents budgetunderskott i tio år skulle frigöra 1000 miljarder kronor till offentliga investeringar – men bara öka skuldkvoten blygsamt. En renoveringskommission skulle tillsättas som skulle analysera vad som kvalar in och nya stambanor är en självklar kandidat.

Januariavtalets punkt 28 – som berörde infrastrukturperspektivet – innehöll inte bara att nya stambanor ska byggas ut mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, att fortsatt utbyggnad skulle ske av järnvägen i norra Sverige samt att upphandling av nattåg till europeiska städer skulle genomföras. Här fanns också att ett miljöstyrande system för godstransporter skulle utredas. Nu har ett avvägt förslag lämnats på införande av en differentierad vägslitageavgift och vi sammanfattar i en separat artikel.

Medielänkar vecka 13

The Trains of Ukraine Go to War

The nation’s embattled railways have evacuated millions of refugees and defied Russian efforts to seize control.
Läs artiklen på bloomberg.com

The command center on rails: How Ukrainians are keeping trains on track in war

Ternopil and Lviv, Ukraine (CNN)A muffled sound cuts through the dim room enveloped in long, dark curtains. A Soviet-era closed-circuit phone system blares a message in Ukrainian to six men, half of whom are dressed in military green. But they’re not military men, they’re the executives of Ukrainian Railways.
Läs artikeln på cnn.com

The people who keep the refugee trains running out of Ukraine – photo essay

Ukrainian Railways employs more than 230,000 people, and almost all its employees have stayed in the country to work, making long, dangerous journeys every day to get people to safety.
Läs artikeln på guardian.com

V, M och KD i ny uppgörelse: 2,5 miljarder till kollektivtrafiken

För två veckor sedan var de överens om sänkta bränslepriser. Nu går Vänsterpartiet ihop med Moderaterna och Kristdemokraterna och föreslår en miljardsatsning på kollektivtrafiken. – Vi befinner oss i en exceptionell situation och måste ha en bred samling kring ännu fler frågor, säger Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet. Läs artikeln på aftonbladet.se

Åkerier drabbas av dyrare reningsvätska: ”För oss är det flera miljoner”

Det har blivit mycket dyrare att fylla på reningsvätskan Adblue som används i nyare dieselbilar och lastbilar. Det gör att kostnaderna för åkerierna ökar ytterligare.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023

Drivmedelspriserna har ökat kraftigt under det senaste året, främst på grund av att oljepriset har stigit kraftigt, särskilt efter Rysslands invasion av Ukraina. Med hänsyn till de höga drivmedelspriserna bör den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas för 2023. Därmed undviks att reduktionsplikten leder till högre priser på bensin och diesel under 2023.
Läs promemorian på regeringen.se

Dags att sätta 1 000 miljarder i arbete

Sverige har blivit en statsfinansiell stormakt med snarare för mycket än för lite pengar. Problemet är hur vi ska prioritera offentliga investeringar framför dito konsumtion. Kanske är det dags att sätta 1.000 miljarder kronor i händerna på en renoveringskommission?
Läs artikeln på di.se