Hoppa till innehåll
Almega Sök
tågspår efter snabbt åkande tåg

The proof is in the pudding

Lantbruks- och infrastrukturdepartementet arrangerade i veckan branschmöte järnväg, ett uppskattat initiativ. Bland en lång rad av teman riktades stor uppmärksamhet mot Trafikverkets regeringsuppdrag att se över beräkningsmodellerna för uttaget av banavgifter i Sverige. Preliminära slutsatser har nyligen presenterats och av det vi hittills sett tar inte utredningen tillräcklig hänsyn till konkurrenskraften för godstransporter på järnväg. Regeringen har återkommande hänvisat till att syftet med översynen är att använda järnvägen effektivare och att stärka järnvägens konkurrenskraft. Dock måste vi dessvärre konstatera: utredningen kommer inte bidra med konkreta verktyg för att minska riskerna med de ökande och betungande banavgifterna.

DN har i en ledare nyligen uppmärksammat den giftiga cocktail som sänkt reduktionsplikt, sänkta drivmedelsskatter, mer skogstid för godset i tågplanen och kraftigt ökade banavgifter innebär för möjligheten att driva en god affär inom godstransporter på järnväg. Regeringen har ett trafikslagsövergripande perspektiv och säger gärna att godståg ska gynnas där de gör mest nytta. Men i praktiken har effekten blivit den motsatta.

Departementet rapporterade om pågående lagstiftning, däribland Kapacitetsförordningen som just nu befinner sig i trepartsförhandlingar mellan kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet. Den 10 juni uppnådde de tre institutionerna en överenskommelse som tycks gå i positiv riktning. Vi ser nu att planeringen och driften av tåg som kör över EU:s inre gränser troligen kommer att hanteras betydligt bättre än vad som skulle blivit fallet om ministerrådets position från juni 2024 blivit rådande. Infrastrukturminister Andreas Carlson har varit aktiv och ett informellt ”team Sweden” har formerats, inklusive Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S). En rad svenska intressen – exempelvis Skogsindustrierna, Transportindustriförbundet, Tågföretagen, Trafikverket och Transportstyrelsen – har samfällt drivit på för en förskjutning i rätt riktning. Men som man säger: ”the proof is in the pudding”, så det återstår att se exakt vad resultatet blir i den förordning som förhoppningsvis beslutas under Danmarks ordförandeskap hösten 2025.

Under maj månad presenterades den utredning som Trafikverket genomfört där man har tittat på järnvägens kompetensförsörjning (Regeringsuppdrag att föreslå åtgärder för att stärka kompetensförsörjningen inom järnvägsområdet). Med ett redan ansträngt läge inom kompetensförsörjningen av exempelvis bantekniker, signaltekniker och eltekniker och i takt med den utökade finansieringsramen i nationell plan, kommer de ökade underhållsinsatserna kräva mer stabil och hållbar kompetensförsörjning. I utredningen föreslås bland annat en förändring av Trafikverkets instruktion för att få till ett stadigvarande och långsiktigt uppdrag inom järnvägens kompetensförsörjning. Vi ser fram emot nästa steg och om de olika förslagen blir verklighet.

Tågföretagen är sedvanligt på plats i Almedalen i år och ser fram emot en fullspäckad vecka med viktiga möten och samtal. Du kan läsa mer om våra aktiviteter här.

Det är också dags att skriva upp Järnvägsdagen 2025 i kalendern. Den 26 november ses vi igen hela branschen för att prata framtidens järnväg.

Medielänkar vecka 24

Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna

Utsläppen ökar i samma takt som godstrafiken på våra vägar. Järnvägen väljs bort. Varför uppmuntrar regeringen den här bakvända utvecklingen?
Läs artikeln på dn.se

Ledare: Den viktigaste beredskapen är förmågan att förändras

När vi pratar om att bygga upp Sveriges motståndskraft handlar det mesta om militären. Men i ett krig eller en kris måste hela samhället kunna ställa om.
Läs artikeln på dn.se

Industrin pressas av flaskhalsar – kräver järnvägssatsningar

Flaskhalsar i järnvägssystemet påverkar både arbetspendling och svensk basindustri negativt. Tågföretagen och Omtag Svensk Järnväg efterlyser långsiktiga satsningar, samtidigt som företag som LKAB larmar om miljardförluster.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se

Ny rapport: Skyhög kostnad för bro mellan Sverige och Finland

En fast förbindelse mellan Finland och Sverige är fullt möjligt att bygga, enligt finländska Trafikverket. En järnvägstunnel är det mest miljövänliga alternativet men priset beräknas till hundratals miljarder kronor. Den skulle i så fall bli världens längsta.
Läs artikeln på dn.se

Fler döda i bantrafiken – majoriteten självmord

I fjol omkom 112 personer i bantrafiken, vilket är nio fler än året innan. Majoriteten av dödsfallen var självmord, enligt statistik från myndigheten Trafikanalys.
Läs artikeln på svd.se

Västsvenska profilen slutar som vd efter 16 år

Västsveriges företag planerar investeringar på över 250 miljarder kronor. Regionen kommer trots osäkerheten i omvärlden vara landets viktigaste ekonomiska motor de närmaste åren. Det tror Johan Trouvé, som efter över 16 år som vd för Västsvenska handelskammaren nu bestämt sig för att sluta.
Läs artikeln på di.se

Allt är bättre i Finland

Bekvämare tåg, bättre vägstandard, smidigare kommunikationer. Det är uppenbart att Finland i åratal lyckats bättre än Sverige utan att lägga mer pengar än oss på infrastruktur.
Läs artikeln på di.se

Snart kan direkttåg från Köpenhamn-Prag börja rulla

Snart går det att ta tåget från Köpenhamn till Tjeckiens huvudstad Prag – utan ett byte. Och nästa sommar erbjuds även nattåg på samma sträcka. Det skriver sajten Klimatgranskaren.
Läs artikeln på di.se

Eurostar lanserar flera nya direkta tågrutter i Europa

Tågoperatören Eurostar, som driver tåglinjer som passerar under Engelska kanalen, avser att lansera flera nya direkta tåglinjer mellan London och europeiska städer såsom Frankfurt.
Läs artikeln på di.se