Höjd miljökompensation för godsoperatörer
I veckan kom glädjande besked från regeringen om att höja miljökompensationen för godstågsoperatörer med 330 miljoner kronor till totalt 885 miljoner kronor per år mellan 2026 och 2030. Det är en välkommen ekonomisk avlastning då banavgifterna har ökat med över 600 procent under loppet av 15 år och med cirka 40 procent sedan årsskiftet.
En höjning av miljökompensationen är något som Tågföretagen har arbetat för en lång tid och det är en bra om än kortsiktig lösning på ett problem som – i grunden – behöver en långsiktig lösning. Banavgifterna och dess beräkningsgrunder behöver grundligt ses över samt huruvida de höjda avgifterna de facto speglar kostnaderna samt vilken kvalitet på tjänsten banavgifterna ska täcka. Detta bör regleras i balanserade affärsavtal. Tågföretagen ser fram emot fortsatt dialog kring detta med såväl infrastrukturministern som Trafikverket.
Utöver banavgiftshöjningen står järnvägen inför andra omfattande kostnadsökningar i form av investeringar i ombordutrustningen av ERTMS, stora banarbeten samt obalans i affärsvillkoren mellan tågoperatörer och Trafikverket. Nu har även Transportstyrelsen aviserat att järnvägen får en höjning av avgifterna för andra året i rad på 6,2 procent för 2026 (höjningen låg på 24 procent för 2025). Transportstyrelsens motivering till fortsatta avgiftshöjningar är att täcka kostnader, som bör kunna anslagsfinansieras istället för att fortsatt negativt inverka på järnvägens aktörers redan prekära konkurrenskraft. I synnerhet när det fortfarande råder obalans mellan transportslagen, särskilt i jämförelse med vägtransporter som totalt sett får en minskning av sina avgifter.
Det råder också fortsatta utmaningar med anledning av skyfallen i Västernorrland. Det är bra att Botniabanan nu har öppnat och att Inlandsbanan kan omleda en del av trafiken. Det råder dock fortsatt stor kapacitetsbrist som påverkar näringslivet och industrin negativt. Konsekvenserna av det kommer påverka Sverige under en längre tid. Tågföretagen har kontinuerlig dialog med Trafikverket och berörda parter kring det allvarliga läget.
Mycket av problemen i Västernorrland kan förklaras av underhållsskulden, som inkluderar klimatanpassning samt kapacitetsskuld, som Sverige har och fortsatt kommer ha om inget görs. Innovationsföretagen har i dagarna släppt en ny rapport som påvisar att kostnaderna för att bygga järnväg har mångdubblats de senaste decennierna och att produktiviteten i transportinfrastrukturen är alarmerande låg. Du hittar rapporten här.
Nu har vi släppt biljetterna till årets Järnvägsdag. Den 26 november ses järnvägsbranschen i Stockholm för en heldag fylld med skarpa insikter, framtidsspaningar och samtal som faktiskt gör skillnad. Andreas Carlson, bostads- och infrastrukturminister, talar och vi lovar ett spännande program om det som rör sig i spåren just nu. Dessutom: gott om tid för nätverkande och mingel!
Tågföretagen kommenterar förslagen: ”påverkar fortsatt järnvägens konkurrenskraft”
Nästa år planerar Transportstyrelsen både att höja och sänka vissa avgifter inom samtliga trafikslag. Förslagen till avgifterna har skickats ut till berörda branscher, och ett slutgiltigt beslut väntas fattas i november.
Läs artikeln på transportnet.se
Carlsons valårsfokus: Nå i mål med alternativ infrastruktur
Utöver de stora frågorna som redan är på bordet, är det framför allt en punkt som infrastrukturministern hoppas ro i hamn innan mandatperiodens slut: Att få igång alternativa infrastrukturprojekt. ”Det som Claes Norgren arbetar med är ett fundamentalt skifte i planeringen av infrastruktur” säger Andreas Carlson till Altinget.
Läs artikeln på altinget.se
Satsa på en järnväg som håller
Det senaste regnovädret över Ångermanland och Medelpad blev en brutal påminnelse om hur skör vår infrastruktur är. Skyfallen blottlade en järnväg i förfall: undermåliga banvallar, enkelspår där tågen tvingas krypköra och ett eftersatt underhåll som gång på gång drabbar både resenärer och arbetstagare. Avgångar ställs in, människor tar sig inte till jobbet och samhället splittrades när rälsen återigen svek.
Läs artikeln på arbetarbladet.se
”Kostnaderna för järnvägar skenar”
Satsningar på järnvägarna är helt avgörande för Sverige. Men vi har inte råd att slarva bort de miljardbelopp som satsas. Varje krona måste användas smartare, skriver företrädare för Innovationsföretagen.
Läs artikeln på svd.se
Ny rapport: Skenande kostnader
Fredrik Bergström intervjuas om Innovationsföretagens rapport Skenande kostnader.
Lyssna på Ekot på sverigesradio.se
Näringslivet i krisläge: Så stoppas miljardleveranser av skyfallen: ”Förödande”
Skyfall har slagit ut vägar och stambanor i Västernorrland – och nu tvingas företag improvisera för att hålla leveranserna igång. ”Att gå från ett tiotal tåg till ett enda är särskilt kännbart”, säger Stephan Ray på Green Cargo till TN.
Läs artikeln på tn.se
Värmländskt diesellok redo att hjälpa till i krisområdet
Under några dagar har Inlandsbanan varit den enda järnvägsförbindelsen mellan norra och södra Sverige. Ett värmländskt tågföretag står redo att hjälpa till med ett lok och personal.
Läs artikeln på svt.se
Ökad miljökompensation föreslås till godstågen
Regeringen vill öka stödet till tågföretag som kör gods på järnväg. I förslaget till höstbudget förstärks den särskilda miljökompensationen, som staten kan ge för att öka järnvägens konkurrenskraft, med 330 miljoner till totalt 885 miljoner kronor per år under fem år framöver. ”Godstransporterna på järnväg har en central betydelse” säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Pendeltågen i Stockholm: Egen regi alltför riskabel – SL ändrar affärsinriktning
Nej till att köra trafiken i egen regi, men generösare villkor för operatören. Det ska locka trafikföretag att delta i upphandlingen av pendeltågstrafiken i Storstockholm. SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, har nu presenterat sitt förslag till hur man ska locka företag att lägga anbud på trafiken. Bland annat ska SL ta en större del av de ekonomiska risker för trafiken som man tidigare ville att operatören skulle stå för. SL har tidigare anklagats för att tillämpa orimliga avtalsvillkor även i upphandlingar av busstrafik.
Läs artikeln på bussmagasinet.se
Ny järnväg mellan Svappavaara och Kolari utreds
Tornedalsrådet och flera medfinansiärer har genomfört en idéstudie om en ny gränsöverskridande järnvägsförbindelse mellan Svappavaara och Kaunisvaara/Kolari. Utgångspunkten är Region Norrbottens strukturbild som pekar på behovet av att knyta an till det finska järnvägsnätet. En koppling via Fjällbanan, som ingår i Lapplands förbunds transportstrategi, utreds som en möjlig lösning.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se
Mobil kontroll av skador på järnvägsräls med hjälp av ultraljud
Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät. Flera andra europeiska och asiatiska järnvägsbolag använder sedan flera år framgångsrikt den moderna ultraljudsinspektionsvagnen.
Läs artikeln på dagens infrastruktur.se