2025 Wrapped
År 2025 gjorde det än tydligare att järnvägen är en samhällsbärande funktion– men också att branschens systemutmaningar kräver snabbare och mer samordnade beslut. Genom aktiviteter i form av dialoger, evenemang, rapporter och artiklar har Tågföretagen samlat bransch och beslutsfattare kring järnvägens utmaningar och möjligheter.
Året i korthet:
- Antal rapportsidor vi har läst: fler än någon av oss vågar räkna (men alla lika betydelsefulla)
- Antal möten: minst 2 400 (och vi minns faktiskt förvånansvärt många!)
- Antal partistämmor: 4 (värdefulla tillfällen att föra fram branschens perspektiv direkt till beslutsfattare)
- Antal partier vi har träffat: 8 (viktiga samtal som vi tar med oss till nästa år)
- Antal branschevenemang: 4 (vitala arenor för dialog, nya insikter och gemensamt lärande)
Under året har flera frågor varit viktiga för järnvägsbranschen. Underhållsskulden fortsätter att växa, och behovet av smartare och snabbare åtgärder – som trimningsåtgärder och bättre planering – är större än någonsin. Samtidigt har införandet av ERTMS satt fokus på tydlighet kring kostnader, ansvar och tidplaner för att undvika onödiga risker för tågföretag.
Kapacitetsbristen i systemet är fortsatt en stor utmaning som påverkar både resenärer och näringslivet. Flaskhalsar kostar samhället stora summor och visar hur viktigt det är med långsiktiga beslut och stabila investeringar.
På EU‑nivå har kapacitetsförordningen kommit i mål, vilket ger bättre förutsättningar för mer sammanhängande och konkurrenskraftig trafik över gränserna. Det är ett viktigt steg för att stärka svensk järnväg i det europeiska transportsystemet.
Kompetensförsörjningen har också varit i fokus. Behovet av exempelvis tågtekniker och järnvägstekniker är stort. Fler utbildningsplatser och bättre planering behövs för att möta framtidens krav.
Vi avslutar året med att skicka in vårt remissvar till Trafikverkets förslag till nationell plan.
Vi hoppas att vi alla får vilsamma helger och sedan är vi tillbaka igen den 16 januari med 2026 års första nyhetsbrev.
God Jul och Gott Nytt År!
önskar vännerna på Tågföretagen
I veckan lämnade utredaren Claes Norgren över sin utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg till regeringen, vars förslag om nytt statligt bolag för infrastrukturprojekt är något som vi välkomnar då det kommer att effektivera byggandet och underhåll av järnväg.
Vad gäller underhåll har Trafikverket nyligen signerat kontrakt för effektivare spårunderhåll, med leverans år 2030. Det är ett positivt steg i syfte att effektivera underhållsarbetet och ser man också till att leverera på exempelvis bättre upphandlingsavtal för underhållsarbete kommer Sverige än längre i arbetet att återta underhållsskulden.
Har du lite tid över har vi några rekommendationer till dig.
Läsning:
- Omtag Svensk Järnväg: Från trängsel till tillväxt – Tio allvarliga flaskhalsar
- Europas bästa tågresor av David Bowden
- Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie
- Malma station av Alex Schulman
- Kupé nr 6 av Rosa Liksom
Filmer & dokumentärer
Lyssning
- Järnvägspodden
- Svensk järnväg – från flaskhalsar till framtid Ett avsnitt av Näringslivspodden.
Politiken måste gå från ord till handling om järnvägen
Vi står inför ett vägval. Sverige behöver en tydlig och långsiktig plan som rustar, förstärker och bygger nytt – i ett sammanhängande flöde mellan trafikslag och vidare ut i Europa. Bristande underhåll och avsaknad av helhetstänk är i dag ett allvarligt hinder för tillväxt, skriver representanter för Tågföretagen.
Efter personalens protester – så ska konflikterna minska i tågbranschen
Tvisten om övertid för tågpersonal är löst. Facken har skrivit på ett avtal som ska minska konflikterna inom spårtrafiken.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Trafikverkets nya ”miljardmaskiner” ska få fart på järnvägsunderhållet
Trafikverket investerar över en miljard kronor i nya underhållståg. Ett genombrott, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). ”Med de här miljardmaskinerna kan man underhålla mer effektivt samtidigt som trafiken hålls igång”, säger han till Dagens industri.
Visionen ska bli verklighet på nya centralen
Kvarteren runt Stockholms centralstation står inför omfattande ombyggnader de närmaste 20 åren. Målet är att dubbla mängden passagerare som kan använda stationen. Samtidigt försöker statliga Jernhusen med projektet Centralstaden förverkliga många visioner om framtidens smarta mobilitetslösningar, bland annat smidigare byten av transportslag för både fjärrtågsresenärer och pendlare.