Covid-19+5
Örat mot rälsen
Idag på förmiddagen presenterades regeringens infrastrukturproposition. Det finns en hel del finstilt att analysera de närmaste dagarna, både vad som finns med och vad som inte finns med.
Covid-19+5
Idag på förmiddagen presenterades regeringens infrastrukturproposition. Det finns en hel del finstilt att analysera de närmaste dagarna, både vad som finns med och vad som inte finns med.
ERTMS, signalsystem+4
Regeringen har idag presenterat inslag i den kommande vårbudgeten för mer klimatsmarta transporter.
Nya stambanor+1
Alla de vägar som måste byggas för att klara Sveriges framtida transportbehov – vad leder de till i form av intrång i landskapet, barriäreffekter, buller och andra externa effekter? Det skriver Pierre Sandberg och Gustaf Engstrand i en replik i DN den 24 mars.
Infrastruktur+1
Den 1 mars presenterade Trafikverket fyra olika alternativ till höghastighetsbanor och debatten om den framtida infrastrukturen intensifierades ytterligare.
Nya stambanor+1
Den 1 mars presenterade Trafikverket fyra alternativ till höghastighetsbanor som ska ligga i linje med regeringens ram på 205 miljarder.
Covid-19+2
Ibland måste man tillåta sig att upprepa det uppenbara: järnvägen är full till bredden! Nyligen presenterade Trafikverket en trafikslagsövergripande analys med det tydliga budskapet att vi har ”kapacitetsbrist i stora delar av Sveriges järnvägsnät under stora …
Elvägar+1
I veckan presenterade Trafikverket sin analys av förutsättningar för utbyggnad av elvägar. Trafikverkets analyser visar att snabbladdning för tunga fordon är mer effektivt med den snabba utvecklingen av batterier än att bygga elvägar.
Nya stambanor+1
Om det är någon fråga som verkligen stått i centrum för branschens arbete under de senaste fem åren så är det att med gemensamma krafter öka punktligheten i järnvägssystemet.
EU och Internationellt+2
Det är inget lätt uppdrag Trafikverket har fått.
Nya stambanor
Den 5 november deltog Tågföretagen på Trafikverkets hearing om regeringsuppdraget för nya stambanor för höghastighetståg. Den 2 december skickade vi in våra synpunkter efter hearingen..
ERTMS, signalsystem+5
En minskning av utsläppen med 70 procent till år 2030 räcker inte om inte omställningsarbetet med transporter till järnväg växlas upp betydligt. Järnvägen spelar en central roll för att uppnå regeringens klimatpolitik.
Covid-19+3
I Januariavtalets punkt 28 står det att ”nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas”. Inte långt efter att bläcket torkade på avtalet började röster höjas kring höghastighetsbanors framtid.
Infrastruktur+2
Hur sammanfattar man ett år eller ett helt decennium för den delen? Mycket har hänt i vår bransch de senaste 10 åren. Konkurrensen är en helt annan idag än 2010 och olika hinder vid Europas gränser har börjat rivas ner.
Forskning och innovation+4
Riksrevisionen lämnade under veckan ifrån sig en granskningsrapport avseende Sverigeförhandlingens arbete med beslutsunderlag för nya stambanor. Det är sällan Riksrevisionen ropar ”hurra” i sina granskningsrapporter och det här blev inget undantag.
EU och Internationellt+2
Tågresandet ökar så det knakar i räls och strömavtagare. Frågan vi nu måste ställa oss som bransch är hur vi fångar upp och behåller det ökande intresset och resandet. Under första kvartalet 2019 har vi sett siffror från SJ att tågresandet ökat med 8 procent jämfört med motsvarande period förra året.
Infrastruktur+2
En uppdelad arbetsvecka med både sommar- och vinterväder är till ända. Tågen har klarat sig bra. Dock har nästan 400 000 passagerare drabbats av inställda flyg även om piloternas strejkglädje knappast kan skyllas på vädret. För ett år sedan pågick blocköverskridande samtal om finansieringen av en snabb utbyggnad av nya stambanor.
Buller+8
Den sjätte Järnvägsdagen i arrangemang av Swedtrain och Tågoperatörerna gick av stapeln den 12 november 2018 på Stockholm Waterfront Congress Center. Med drygt 200 deltagare och 15-talet inbjudna gäster fick vi inspiration och diskussion om branschens och järnvägens framtida möjligheter.