Hoppa till innehåll
Som nämndes i förra veckans nyhetsbrev hade kansliet den 9 december ett möte med Mattias Landgren, nytillträdd statssekreterare hos infrastrukturminister Anna Johansson. Det var ett möte som i första hand syftade till att lära känna varandra och vi lyfte våra ledord 3K: Kvalitet, Kapacitet och Konkurrenskraft.

Vi diskuterade under Kvalitet järnvägens behov av tillförlitlighet och punktlighet och de projekt som pågår inom TTT, MPK/kapacitetstilldelning och planer för det framtida underhållet av järnvägen.

Under Kapacitet tog vi upp godsvisionen och nuvarande status avseende införandet av höghastighetsbanor.

Särskilt fokus la vi på järnvägens Konkurrenskraft och den senaste lönsamhetsanalysen som presenterades av Bisnode på Järnvägsdagen i november. Lösningar som diskuterades var behovet av styrmedel som banavgifter och miljökompensation för godstransporterna, det allmänna regel-/avgiftstrycket i sektorn och ERTMS-utrullningen. Statssekreteraren lovade att omgående adressera miljökompensationen som ju är ett förslag som ligger mer eller mindre klart och vi fick gehör för beskrivningen av betungande regeltryck och ökande kostnadsbild.

Som kuriosa kan nämnas att Mattias Landgren dagligen pendlar med tåg Uppsala – Stockholm. Vi ser fram emot en fortsatt aktiv dialog med statssekreteraren och Näringsdepartementet om hur vi tillsammans bäst utvecklar järnvägssektorn inom Sverige och Europa.