Hoppa till innehåll

Högnivåmöten som levererar

Denna vecka har det varit flera högnivåmöten. Den så kallade exekutiva gruppen har träffats. Det innebär att infrastrukturminister Tomas Eneroth träffade Trafikverkets generaldirektör, Transportstyrelsens järnvägsdirektör, Swedtrains ordförande, Järnvägsentreprenörernas vd och Tågoperatörernas vd. Vid mötet framförde vi branschens synpunkter till infrastrukturministern och generaldirektören på det allvarliga läget avseende infrastrukturen. Trafikverket förklarade att den bristande leveransen beror bland annat på extremt väder, viltkollisioner och ny tidtabell med ”skipstop” i Stockholm, där små störningar lett till stora förseningar. De omfattande banarbetena på Södra och Västra stambanorna har skapat stor instabilitet. För närvarande pågår en särskild analys av ökningen av antalet elfel, där en orsak är den ökade belastningen och problem med kraftförsörjningen. Vi framförde också att kommunikation i samband med olika händelser i systemet måste bli bättre och att Trafikverket måste vara snabbare i att adressera problemet, agera snabbare vid omledning av trafiken samt lämna information. Flera av våra utmaningar beror på högt kapacitetsutnyttjande av den slitna anläggningen. På temat information är det lätt att inse att vi måste satsa mer på och skapa förutsägbarhet i samband med händelser och relevant information till allmänheten. Runt bordet var parterna överens om behovet av att signalera vilken spännande framtidsmarknad järnvägssektorn är.

Besked som lämnades av infrastrukturministern var bland annat att Nationella planen nästan är klar och att beslut fattas om planen inom kort innebärande satsningar på underhåll och ökad kapacitet. Strax därefter ska Godsstrategin presenteras och den innebär en ökad satsning på gods på järnväg och sjöfart. Ministern anser att Fossilfritt Sverige varit starkt bidragande och satt positiv prägel på strategin. Regeringen vill ha nya stambanor och konstaterar att Trafikverket har utarbetat sitt förslag utifrån rådande budget. Regeringens utgångspunkt är att en snabbare utbyggnad vore att föredra liksom tåg med högre hastighet och kompletterande finansiering. Det är viktigt med en bred överenskommelse eftersom projektet sträcker sig över en lång tidsperiod och olika möjliga parlamentariska lägen.

JBS styrelsemöte fokuserade på punktlighet, kompetensförsörjning och kapacitet. Punktligheten har försämrats under årets första månader främst på grund av vädret men nu även ett antal ökade infrastrukturfel. Att notera för oss tågoperatörer är att fordon står för 15 procent av alla störningstimmar och att gods står för 23 procent av samtliga störningstimmar. Vi noterar också att ju mer vi kör desto mer störningstimmar, 1 procents ökning av trafiken ger 1,4 procents ökning av störningstimmar. Redovisningen av stråkansvarig för SSB gav mycket intressant ny kunskap om planering, kapacitet och förseningar. Vi konstaterade att hastighetsnedsättningar och förseningar för långväga tåg inte kan återhämtas och förseningar finns redan indirekt inbyggda i planeringen och tåglägen. Operativ trafikledningen måste lösa det som inte är löst i planeringen. Trafikverket måste sätta tydliga gränser när man bedömer att kapaciteten inte räcker till då alla operatörer vill öka sin trafik. Vi diskuterade också den politiska realiteten och att det finns ett gap mellan de politiska ambitionerna på lokal och regional nivå och den kapacitet som finns. Det finns ett behov av en nationell trafikförsörjningsplan.

Vi satsat på att förbättra hjulmätningen av fordon genom projektet Mätstation Sverige, och påbörjar att ta fram en plan tillsammans med Trafikverket.

High Level Freight Meeting – ett högnivåmöte för Europas godsjärnvägsföretag gick av stapeln i Wien. Jan Kilström, vd på Green Cargo, som representerade Sverige deltog tillsammans med 30-talet representanter för större och mindre europeiska godsoperatörer. Det var ett resonerande möte i form av rundabordssamtal som kompletterades med en öppen dialog med representanter för European Shippers Council, de stora transportköparna i Europa, och Elisabeth Werner, chef på enheten för landtransporter EU-kommissionen. Jan Kilström konstaterade engagerat att ”vi har idag faktiskt enats om att järnvägens andel av det totala transportarbetet ska vara 30 procent som en målbild 2030”. Den ambitiösa målbilden ska ses i ljuset av att volymerna inte ökat de senaste åren men att klimatagendan och järnvägens bidrag till samhällsekonomin snarast måste bevisas. Vi får i sammanhanget konstatera att branschen förlorar en handlingskraftig och färgstark vd inom svensk järnväg, när vd:n för Green Cargo, Jan Kihlström väljer att gå vidare till nya utmaningar. Detta och en del annat finns att läsa om i veckans medielänkar.