Hoppa till innehåll

Bryssel tar hänsyn till svensk export

Vårt debattinlägg i tisdagens Svenska Dagbladet om utrullningen av ERTMS har rönt uppmärksamhet, bland annat från politiskt håll. Behovet av att ta ett samlat grepp på det påtvingade införandet och av rimliga riskanalyser har inte varit större än nu, när kritiska införandedatum bara ligger några få år bort. Den tvingande investeringen slår till samtidigt som tågoperatörernas kraft att investera i verksamheten är begränsade. Det enda rimliga är ett helhetsåtagande från staten kring finansiering av ERTMS-ombordutrustning. Våra tågoperatörer är villiga att inleda avbetalningar av ombordsystem den dag nyttorna med investeringen kan kvantifieras och börjar visa sig i deras kassaflöde.

Utöver debatten om ERTMS noteras i veckans mediasammanfattning bland annat ett par vd-byten. I veckan meddelades att Green Cargo anställt Ted Söderholm som ny vd efter Jan Kilström, som redan efter sommaren tog över som vd på vårt medlemsföretag Keolis. Ted kommer närmast från speditören DHL Express Sweden, en av de viktigaste köparna av godstransporter i norra Europa. Här finns möjlighet att leverera på speditörsledens ökade ambitioner att använda järnvägstransporter i större utsträckning. När vi ändå pratar vd-byten konstaterar vi att även Hector Rail fått en ny vd i Claes Scheibe sedan sommaren 2018. Claes har erfarenhet från industrin, bland annat ABB och Envac. Växling på ledningsnivå pågår även i andra medlemsföretag. På Atrain har Magnus Zetterberg nyligen efterträtt vd:n Per Torstenson, som varit med nästan från starten av Arlanda Express 1999. Magnus har ledningserfarenheter kryssningsföretaget Hurtigruten och Scandinavian Airlines. MTR Nordic har gjort klart med Mark Jensen som ny vd. Han tillträder i januari 2019. Mark kommer närmast från posten som vd för Carlsberg Sverige. Slutligen har Tågkompaniet haft byten på vd-nivån där tidigare vd:n, tillika styrelseledamoten i Tågoperatörerna, Mats Gustafsson, numera är näringslivsutvecklare på Ånge kommun. Från december 2018 innehas vd-rollen av Dag Lokrantz.

I våra nyhetsbrev har det varit tyst om buller från godsvagnar det senaste halvåret, men mycket arbete har pågått i kulisserna. Det viktiga beskedet som kom i veckan är att det sedan lång tid planerade beslutet om reviderad lagstiftning om buller från godsvagnar skjuts upp minst till januari 2019. Bryssel har lyssnat och tar hänsyn till svensk export. Utan tvekan är det av hälsoskäl viktigt att minska järnvägens buller men det är samtidigt kritiskt att de tvingande kraven inte forceras fram, bland annat av säkerhetsskäl. Tågoperatörerna måste därför få en rimlig tid för hantering av effekterna för svensk basindustri. Annars riskerar vi en omfattande överflyttning av transporter från järnväg till väg, i strid med alla politiska strävanden för närvarande. Vi utvecklar problembilden lite närmare i en separat artikel.

Vi ses på Järnvägsdagen på måndag på Stockholm Waterfront!