Temat är grön återstart

En bit in i detta ultramaraton som coronapandemin orsakat vårt samhälle och vårt näringsliv haltar kanske det invanda löpsteget samtidigt som målsnöret inte är inom räckhåll. Löparens trick kan då vara att dela upp loppet i överblickbara delar. För att klara den närmaste delsträckan får vi skapa nya rutiner kring jobb och fritid för att få helheten att hålla ihop.

Trots att massor av företag går på knäna är det en grön återställning som väntar. Miljö- och klimatminister Isabella Lövin har argumenterat starkt för en hållbar och grön framtida tillväxt när kurvorna vänder. Det ska inte hindras även om klimatmöten skjuts upp i krisläget. I takt med att världens ekonomier stängs ned blir visserligen utsläppsminskningarna en realitet vi knappast kunde drömma om för ett par månader sedan. När det vänder, vilket vi ser tecken på redan i Asien, så blir det dock business-as-usual. Eller kanske värre, om klimatinvesteringar får vika för de mer akuta satsningarna samtidigt som oljepriset förblir lågt. I ett sådant läge förblir ett svenskt ledarskap viktigt. Vi klarar oss för närvarande – ta i trä – relativt lindrigt undan sett till internationella jämförelser och vi bör därför ta ledartröjan de kommande åren. Det blir än viktigare att regeringens målbild görs till verklighet: en världsutställning för det framtida klimatsmarta samhället. Sverige tillsammans med flera andra medlemsstater driver på för att EU ska anta en ”grön plan för återuppbyggnaden”. Men arbetet är inte gjort genom att dessa vackra ord uttalas. Det krävs en bredare och ständigt pågående analys av hur vi bygger ett hållbart samhälle med grön tillväxt samtidigt som vi faktiskt fattar rätt beslut och agerar. Här kommer framtida infrastruktursatsningar och bostadsbyggande för säkrad konkurrenskraft och hållbar tillväxt in i bilden.

Helt kritiskt är dock först att anställningar och företag räddas. Vårändringsbudgeten som presenterades av finansminister Magdalena Andersson i veckan präglades av förklarliga skäl helt av regeringens åtgärder för att dämpa coronapandemins dramatiska effekter. Med undantag för flyget har dock än så länge inte något riktat transportstöd presenterats. Tågföretagen har upprepade gånger och i olika formationer gjort framstötar mot regeringen men så länge tågen rullar tycks inte regeringen inse det akuta läge järnvägsbranschen befinner sig i. Detta var ett centralt tema på Tågföretagens extrainsatta styrelsemöte i veckan. I en separat artikel har vi sammanfattat de begränsade konkreta åtgärder som har bäring på vår bransch och vi avser snarast att presentera siffror på hur allvarligt det ekonomiska läget är för branschen och de stora kostnaderna för samhället om vi låter järnvägen stanna av.

Slutligen – vi arbetar intensivt med att få till stånd en prolongering av vårt kollektivavtal för branschen. Vi ser hoppfullt på det arbete som bedrivs och gör allt i vår makt för att tillvarata våra medlemmars intressen inom ramen för diskussionen om prolongering. Vi hoppas kunna återkomma inom en snar framtid med en lösning som har godtagits av alla parter.

Medielänkar vecka 16

Höghastighetståget till Stockholm får 2,05 i restid – Göteborgs central behöver bygga längre perronger

I den tysta blir planeringen för höghastighetsjärnvägen allt mer konkret: Tre höghastighetståg i timmen beräknas gå mellan Stockholm och Göteborg. Tåg utan stopp kommer ta två timmar och fem minuter, fem minuter längre än det ursprungliga målet.
Läs hela artikeln på dn.se

Därför lämnar han SJ – nu blir det tågluff

När tågresande är på alla läppar och SJ går som tåget lämnar Crister Fritzson uppdraget som vd för bolaget. – Jag har haft åtta fantastiska år och fick en förfrågan om att göra något helt annat, säger Fritzson och avslöjar hur 3D-printar löst problemet med försvinnande toalettpappershållare.
Läs hela artikeln på dn.se

Skånetrafiken blöder fem miljoner kronor per dag

Coronakrisen gör att Skånetrafiken tappat runt hälften av sina resenärer och går med stora underskott varje dag på grund av uteblivna biljettintäkter. Nu menar Skånetrafiken att det behövs statliga åtgärder.
Läs hela artikeln på svt.se

Norviks industrispår – ett viktigt steg för klimatsmarta transporter

Stockholms Hamnar har byggt drygt fyra kilometer industrispår för att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet, en investering motsvarande 800 miljoner kronor. Att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet är en viktig förutsättning för hållbara transporter.
Läs hela artikeln på infrasverige.se

MTRX tar över BRAs strandade passagerere

Flygbolaget BRA har meddelat att de ansöker om rekonstruktion och tillsvidare pausar trafiken. MTRX erbjuder därför BRAs resenärer mellan Stockholm och Göteborg möjlighet att kostnadsfritt boka om sina biljetter med MTRX. Erbjudandet gäller för resor med avresa fram till den 15 augusti och i mån av plats.
Läs hela artikeln på transportochlogistik.se

SJ permitterar hälften av personalen

Tågresandet har minskat kraftigt som en följd av coronapandemin. Nu korttidspermitterar SJ nästan hälften av medarbetarna – 1 500 personer. – Vi ser ett kraftigt minskat resande, säger personaldirektören Mats Persson.
Läs hela artikeln på gp.se

Ten EU countries urge bloc to pursue ‘green’ coronavirus recovery

Sweden, the Netherlands, Italy, Spain and six other countries urged the European Union to adopt a “green” recovery plan on Thursday, as fears grow that the economic hit caused by the coronavirus pandemic could weaken action on climate change.
Läs hela artikeln på reuters.com

Speech by President von der Leyen at the European Parliament Plenary

On the EU coordinated action to combat the coronavirus pandemic and its consequences
Läs hela talet på ec.europa.eu