Hoppa till innehåll

Alla kan hjälpa till med energisparkampanjen

Ukraina var fram till den pågående invasionen världens fjärde största spannmålsexportör. Tillsammans med Ryssland stod Ukraina för 30 procent av den globala veteexporten, 20 procent av majsexporten och 80 procent av världens utbud av solrosolja. Det mesta av denna export skedde tidigare via sjöfart men hamnarna i Svarta havet, främst Odessa, har varit blockerade sedan krigets början. Kristian Schmidt, chef för landtransporter vid EU-kommissionen har uttalat att godsförbindelserna mellan Ukraina och Europa har högsta prioritet för EU. Och i det nya läget spelar järnvägen en avgörande roll, som vi skrivit om tidigare. Exempelvis ser vi nu etablerandet av nya godsflöden på järnvägen, där exempelvis österrikiska RCG kör dagliga spannmålståg mellan Ukraina och Tyskland och polska LTG Cargo arbetar på att  etablera en linje mellan Ukraina och omlastningsterminalen i Kaunas, Litauen.

I Sverige har vi sett ändrade flöden inom vissa segment, till exempel skog och papper, där flöden i österled upphört och en mer nordeuropeisk marknad uppstått. Hittills har sanktionerna inte påverkat trafiken negativt, men de stora kostnadsökningarna utgör ett orosmoln. Underhållsföretagen drabbas av högre priser och materielbrist, inte minst från leverantörer i öst. Vi har behov av att kortsiktigt öka och anpassa transporterna och Trafikverkets funktion för att beställa ad-hoc-kapacitet är satt under mycket stor press. De trender vi sett under längre tid blir nu ännu tydligare såsom chaufförsbristen och att bränsle- och elpris skjuter i höjden. Den konkurrenskraftsutjämning som vi sett få fart under en tid kommer att fortsätta.

Ett rimligt antagande är att dessa trender mot mer transporter på järnväg kommer att hålla i sig under överskådlig tid. Men det är upp till bevis för järnvägen att axla det plötsliga nytillkomna intresset som krisen, bristen på chaufförer och de högre energipriserna genererat. Och det är upp till oss alla att bidra och göra de kloka valen i vardagen som DN:s huvudledare idag konstaterade, emellanåt med vissa uppoffringar.

En del av dessa budskap har Tågföretagen skickat med bland annat vid det senaste mötet med det nationella godstransportrådet. Infrastrukturminister Tomas Eneroth bekräftade vid mötet att nationell plan kommer att presenteras av regeringen i början av juni.

Nästa vecka, den 12 maj, håller Tågföretagen årsmöte. Många medlemmar har redan anmält sig till årsmötet, så passa på att anmäla er nu ni som inte redan gjort det!

Medielänkar vecka 18

Fraktkrisen tar ny fart – slår hårt mot många företag

Problemen i det globala logistiksystemet som slår hårt mot många företag är långt ifrån över. Den varningen utfärdar Elvir Dzanic, VD på Göteborgs hamn. Han gläds däremot att hamnen, som är Sveriges viktigaste transportnav, går starkt.
Läs artikeln på di.se

Ledare: Alla kan hjälpa till – nu fryser vi ut Putin

Efter oljekrisen på 1970-talet lanserades stora kampanjer om hur svenska folket kunde spara energi. Under coronapandemin spreds rekommendationer om att hålla avstånd och stanna hemma. Nu är det dags för nästa kampanj: Frys ut Putin.
Läs artikeln på dn.se

Finnish VR Group to discontinue Russian traffic faster than expected

Finnish state-controlled rail company VR Group is racing to terminate transport agreements with customers on the Russian route. The company sped up the gradual phase-out of traffic to and from Russia and started concluding agreements on Tuesday, 3 May.
Läs artikeln på railfreight.com

More trains to ship Ukrainian export products to Europe

More and more freight trains are up and running to transport export products from Ukraine to the rest of Europe. Rail is considered to be the most attractive solution to replace sea shipping, which is currently blocked due to the Russian invasion.
Läs artikeln på railfreight.com

TX Logistik launches Duisburg-Sweden intermodal service for Samskip

A new intermodal rail connection between Duisburg in Germany and Katerineholm in Sweden was started in early April by TX Logistik. The railway company operates two weekly roundtrips between the two destinations for Samskip Multimodal. TX Logistik is the service’s operator, while Samskip is responsible for managing the available slot capacity.
Läs artikeln på railfreight.com

SJ kräver hårdare krav för bättre mobiltäckning längs spåren

Dagens mobiltäckning längs järnvägarna håller inte måttet, eftersom svenskarna förväntar sig att kunna arbeta, titta på film och scrolla genom sociala medier under tågresan.
Lyssna på sverigesradio.se