Analys av det oskrivna

Det blev några dagars extra förhandlingar och vi får nu äntligen en ny regering. Knappt fem veckor efter valet presenterade det nya regeringsunderlaget, under ledning av blivande statsminister Ulf Kristersson (M), ett koalitionsavtal på över 60 sidor. Det är många områden som avhandlats men landets eftersatta infrastruktur finns inte med. Varken det eftersläpande underhållet av landets järnvägar och vägar eller samlad inriktning på kommande infrastruktursatsningar tas upp i avtalet. På marginalen berörs laddinfrastruktur men i övrigt lyser transportutmaningarna med sin frånvaro. Vår bransch väljer tills vidare att tolka läget positivt, det vill säga än så länge ser vi inga tydliga låsningar. Vi ser fram emot att analysera det oskrivna och se vilka möjligheter det ger vid handen för att järnvägen ska fortsätta att bidra till stärkt konkurrenskraft för Sverige.

Idag arrangerade Svenskt Näringsliv ett intressant och engagerat frukostseminarium på temat: ”Ny plan, nya möjligheter – har dagens infrastrukturplanering nått vägs ände?” Seminariet kan ses i efterhand. Trafikverkets måldirektör för tillgänglighet, Jonas Eliasson, konstaterade inledningsvis att dagens planeringsmodell fungerar skapligt och menar med detta att det är svårt att lösa alla inneboende målkonflikter – det tar lång tid att bygga infrastruktur, men behov uppstår snabbt och de varierar, man behöver både vara flexibel samtidigt som ledtiderna är långa. De samhällsekonomiska kalkylmodellerna som prioriteringsverktyg fick oväntat stort utrymme och att deras betydelse borde ökas stöddes av närvarande forskare Maria Börjesson, Timbros chefsekonom Jacob Lundberg, Stockholms Handelskammares Carl Bergqvist och flera andra panelister. Gustaf Engstrand från Tågföretagen kompletterade med de ändrade förutsättningar som nya marknadsanalyser och teknikutveckling bidrar med som hanterats i en konsultrapport.

Nils Paul, ansvarig infrastruktur på Svenskt Näringsliv, sammanfattade de viktigaste medskicken från de två panelerna:

  • Vi skulle redan behövt ha haft den efterfrågade infrastrukturen på plats
  • Möjligen borde godsets flöden och behov tydligare analyserats i nationell plan
  • Tydliga signaler om stärkt underhåll
  • Försvarsberedning som förebild, enorma resurser satsas men inget blir klart. Trafikverket måste arbeta mer koncentrerat, exempelvis med separata projektorganisationer för större objekt

Missa inte veckans Järnvägspodd där Tågföretagens branschexpert Linda Ekholm deltar tillsammans med Moa Bäckstedt, JBS kompetensförsörjning. De pratar om vad som gör en bransch attraktiv och branschens egna Employer Value Proposition som blev klart strax före sommaren. Det har tagits fram tillsammans av 1700 medarbetare inom järnvägsbranschen.

Den 25–27 oktober får vi åter chansen att träffas på Persontrafikmässan. Det har gått fyra år sedan mässan anordnades och sedan dess har en hel del hänt i branschen. Med pandemins effekter i ryggen, nya lärdomar, utmaningar och förutsättningar har branschen mycket att prata om. I en separat artikel tipsar vi om intressanta seminarier som på olika sätt fokuserar på tågtrafiken. Hur ökar vi det kollektiva resandet? Hur förbättrar vi tågplaneringen och vad behöver vi tänka på inför framtidens tågresande? Vi ses där!

Trevlig helg!

Medielänkar vecka 41

Så blir Tidöavtalet: Liberalerna i regeringen – SD utanför

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ingår i Ulf Kristerssons nya regering. Sverigedemokraterna hålls utanför men har gjort en omfattande uppgörelse – Tidöavtalet – med de andra partierna. Bland annat har SD fått stort inflytande över migrationspolitiken. – För oss har det varit helt avgörande att ett maktskifte måste vara ett paradigmskifte när det kommer till invandringspolitiken, säger Jimmie Åkesson (SD).
Läs artikeln på dn.se

Järnvägens guide till attraktiviteten

För att tackla de utmaningarna inte minst T22 bjudit järnvägen på behöver branschen locka fler att söka sig en yrkesbana inom järnvägen. Moa Bäckstedt och Linda Ekholm från JBS Kompetensförsörjning ger oss en lägesbild av hur det ska gå till.
Lyssna på avsnittet på trafikverket.se

Nej till nya stambanor bromsar tågtrafiken – även i norr

Det finns en förhärskande uppfattning i vårt län, att nya stambanor för höghastighetståg är en onödig investering och att pengarna istället skulle kunna läggas på nya Ostkustbanan. Det visar Marcus Backholm Bohlin prov på i sin ledare i ST.
Läs artikeln på st.nu

Förkastligt att stoppa planerna på nya stambanor

DebattPå tisdagen lämnade de fyra partierna SD, M, KD och L in en motion där de säger nej till nya stambanor. Det anser vi i Västsverige vara helt förkastligt, skriver Johnny Magnusson (M) och Helén Eliasson (S).
Läs artikeln på gp.se

”Fel att skrota järnvägsutbyggnaden”

De trafik­politiska företrädarna för den nya riksdags­majoriteten verkar inte ha förstått grund­läggande samband inom järnvägen eller transport­sektorn i sin helhet. Det skriver flera debattörer.
Läs artikeln på svd.se

”Fel av nya regeringen att skrota nya stambanor”

För tio år sedan fanns ett omfattande stöd i riksdagen för höghastighets­tågen. Den resan tog slut förra veckan, när partierna som ska bilda regering meddelade att de stoppar projektet. Debatten om nya stambanor är både symbolisk och illustrativ för de politiska konfliktlinjerna inom infrastruktur och klimat, skriver Simon Haikola, forskare i miljöpolitik.
Läs artikeln på dn.se