Hoppa till innehåll

Trafikverket har i olika sammanhang lämnat indikationer om förväntningar på direktiven, som vi delvis uppfattar som oroväckande. Exempelvis antas att föreslagna väg- och järnvägsobjekt ska rangordnas efter en samlad samhällsekonomisk effektbedömning (SEB), baserad i första hand på objektets så kallade nettonuvärdeskvot (NNK). Små järnvägsinvesteringar som triangelspår och nya mötesspår får ofta relativt hög NNK, men dessvärre tillhandahåller inte modellen ett komplett beslutsunderlag när det gäller stora järnvägsobjekt. Exempelvis får utbyggnad av Södra stambanan i Skåne ett lågt värde trots att sträckan nått kapacitetstaket och är industrins nyckel till kontinenten. Risken är därför att de stora samhällsomdanande järnvägsinvesteringarna som Sverige så väl behöver hamnar längre ner på prioriteringslistan. 

400 000 jobb inom industrin påverkas av brister i järnvägssystemet och industriinvesteringar på upp till 25 miljarder kronor per år hotas. Industrins investeringar är långsiktiga och, framför allt basindustrin, är beroende av tågtransporter på grund av de stora volymer som behöver transporteras. Det innebär i realiteten att en icke-investering i Sveriges järnväg är en icke-investering i Sveriges tillväxt. Järnvägen utgör Sveriges ryggrad för tunga transporter och det är olyckligt att alltför stort fokus läggs på en beräkningsmetod som inte omfattar risken för att industriinvesteringar hamnar utomlands då tungt gods inte längre kan transporteras i Sverige. Hade man utgått från NNK hade flera av de sträckor som idag är nödvändiga för exportindustrin aldrig byggts. Vi måste förutsätta att direktiven kommer ange att den samlade bedömningen ska ta hänsyn till fler och mer övergripande faktorer än NNK-värdet, i synnerhet tillväxtvärdet för Sverige som helhet. 

Att säkerställa och driva på utvecklingen av järnvägen utgör grunden i vårt arbete och nästa vecka kommer vi att träffa statssekreterare Johan Davidson, där vi bland annat kommer att diskutera balansen i avtalsvillkoren mellan tågföretagen och Trafikverket, som bland annat innebär att tågföretagen får bära kostnader som de inte har rådighet över. Därutöver tar vi upp utmaningarna med de pågående banarbetena på Västra stambanan samt ERMTS-utrullningen och läget kring en statlig medfinansiering av ombordutrustning. 

Attraktivare kollektivtrafikbransch – Vill du vara med?

Hjälp oss att göra kollektivtrafikbranschen attraktivare – gå med i en arbetsgrupp! Mer än 17 000 förare för buss, tåg och taxi behöver anställas de närmaste tre åren. Bristen är så stor att man på flera platser tvingats ställa in turer, något som drabbar resenärerna. Inom ramen för det branschgemensamma Partnersamverkan arbetar vi nu med att säkra personalförsörjningen för kollektivtrafikbranschen, både för att attrahera och för att behålla personal genom att skapa förutsättningar för trygga och nöjda medarbetare. Kom på webbinarium den 6 februari kl 9.00. Läs mer och anmäl dig

Rail Net Europe summit on Capacity Regulation

Listen to a5 dynamic panels that will cover various aspects of Capacity and Traffic Management and its impact on the European railway sector. Read more

Medielänkar vecka 4

Varför uteblir nödvändiga satsningar i norra Sverige? 

Det är svårt att komma ifrån intrycket att nödvändiga och viktiga satsningar i det från Mälardalen perifera norra Sverige regelmässigt och över tiden får stå tillbaka, skriver Mats Olofsson.
Läs artikeln på vk.se

Logistikförmågan i krig behövs även i fred

När vi nu är medlemmar i Nato så finns det fler skäl att titta närmare på hur vi tänker oss att vi skall kunna förbättra transport och logistikinfrastruktur för alla möjliga händelseutvecklingar, skriver Daniel Ekwall, Åsa Almesjö, Jonas Karlsson, Magnus Strand och Freddy Jönsson Hanberg.
Läs artikeln på altinget.se

Trafikverkets gd Roberto Maiorana: Trafikverket står inför en tid av förändring

Trafikverket står inför en förändringsresa för att möta Sveriges framtida infrastrukturbehov. Under 2025 och de kommande åren ska myndigheten bli mer effektiv, lyhörd och kundnära, med målet att leverera värde och helhetslösningar, det meddelar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se

Oförändrat budgetanslag för yrkeshögskolan

Onsdag 29 januari presenteras resultatet för den senaste ansökningsomgången för YH-program, och som myndigheten flaggat för tidigare kommer beviljandet bli lägre än förra året. Eva-Lena Kopparvik, chef på enheten för planering och uppföljning, beskriver de ekonomiska förutsättningarna myndigheten har att förhålla sig till.
Läs artikel på myh.se

Tolv svetslag räddar pendeltågstrafiken

Med tolv svetslag och gynnsamt väder kan återstående rälsprickor på Västra stambanan och Nynäsbanan vara åtgärdade inom två veckor.
Läs artikeln på jarnvagar.nu

Danmark: Ny vd tar över Banedanmark

Det danska järnvägs- och infrastrukturbolaget Banedanmark får en ny vd. Peter Jonasson tar över efter Hakon Iversen, som den 1 februari går vidare till rollen som branschdirektör för DI Transport. Peter Jonasson har lång erfarenhet av ledande befattningar och är redan ett välkänt namn inom organisationen. De senaste fem åren har han varit byggdirektör och innan dess ekonomidirektör.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se

Ledare: Topparna lämnar ett SL i kris

Tänk er själva: En verksamhet med drygt tusen anställda som sakta blir allt fler. Samtidigt krymper själva kärnverksamheten som omfattar cirka 10 000 personer och som varje dag har 700 000 – 800 000 kunder. Bland kunderna växer missnöjet.
Läs artikeln på bussmagasinet.se

MP-toppen Anton Fendert lämnar politiken: ”Kände att det var dags”

Anton Fendert (MP) lämnar politiken och slutar som trafikregionråd. Fendert har fått kritik för bland annat pendeltågsstrul och har i veckan kallats till riksdagen av Moderaterna för nedskärningarna i kollektivtrafiken i Stockholm.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Stort steg framåt för upprustningen av järnvägen i norra Småland

Efter en lång upphandlingsprocess har nu två kontrakt skrivits och arbete påbörjats med två olika leverantörer i fyra olika projekt i det småländska projektet Byarum-Tenhult. Det handlar både om upprustning av befintlig järnväg, ny järnväg – och ny väg.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se

Riskkapitalbolag köper Protrain

Riskkapitalbolaget Priveq köper 60 procent av Protrain för en hemlig summa pengar. Protrain har på tio år ökat omsättningen från 20 till 260 miljoner kronor.
Läs artikeln på jarnvagar.nu