Buller+4
Tyst tysk diplomati?
I augusti lämnade Mattias Landgren rollen som statssekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth. Tågföretagen tackar Mattias för ett gott, och emellanåt intensivt, samarbete.
Buller+4
I augusti lämnade Mattias Landgren rollen som statssekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth. Tågföretagen tackar Mattias för ett gott, och emellanåt intensivt, samarbete.
Buller+3
EU måste ta sig ur krisläget och samtidigt uppfylla målen för Green Deal. Järnvägen har under de senaste månaderna mer än bevisat sin roll som ryggrad för gränsöverskridande transporter. Idag blir det ett nyhetsbrev späckat med högintressanta EU-teman.
Buller+2
De traditionella bromsblocken av gjutjärn måste bytas ut till bromsblock av kompositmaterial eller andra tystare bromssystem. Det är en följd av EU:s bullerreglering från juni 2019.
Buller+3
(artikeln publicerades i Trafikforum nr 6 2019) Sedan juni 2019 gäller nya regler för buller från godsvagnar.
Buller+2
Tågföretagen har skickat in ett klagomål på att Tyskland och DB Netze AG har överträtt EU-kommissionens implementerade regler 2019/774 och 1304/2014. EU-kommissionen har nu svarat. Här kan du läsa hela brevet.
Buller+2
Vid mötet med JBS styrelse i veckan tog vi upp en av de mer pressande utmaningarna för svensk järnvägstrafik som successivt försämrar konkurrenskraften och kapaciteten i järnvägssystemet. Krav på tysta godsvagnar forceras in i Tyskland och Schweiz redan 2021 – i strid med EU:s lagstiftning.
Buller+3
Det forcerade införandet av tysta bromsblock leder till successivt försämrad konkurrenskraft och kapacitet i järnvägssystemet. Krav på tysta godsvagnar ställs i Tyskland och Schweiz redan från 2021 – i strid med EU:s lagstiftning. Den uppkomna situationen riskerar att kraftigt sänka kapaciteten i det svenska järnvägssystemet om lägre hastigheter i godstrafiken blir ”lösningen” på problemet.
Buller+4
Hur flyget till och från Arlanda ske se ut i framtiden är en laddad politisk fråga kopplad till vilka infrastruktursatsningar som ska planeras när klimatdebatten går som varmast.
Buller+3
Spekulationerna om hur januariöverenskommelsens 73 punkter ska tolkas och genomföras fortsätter. Tågoperatörerna har som bekant efterlyst de utlovade blocköverskridande samtalen om finansiering och snabb utbyggnad av Nya stambanor och enligt säkra källor är samtal nu på gång att inledas efter ett års uppehåll. En närbesläktad fråga är oklarheterna kring Arlandas framtida utveckling.
Buller+3
Efter mer än tre års förhandlingar har EU:s nya reglering av buller från godsvagnar beslutats den 31 januari 2019 med ett relativt bra resultat för Sverige. Vi vill tacka alla som bidragit, inte minst i den intensiva slutfasen, se separat artikel.
Buller+1
Efter mer än tre års förhandlingar har EU:s nya reglering av buller från godsvagnar beslutats den 31 januari 2019, med ett relativt bra resultat för Sverige.
Buller+8
Den sjätte Järnvägsdagen i arrangemang av Swedtrain och Tågoperatörerna gick av stapeln den 12 november 2018 på Stockholm Waterfront Congress Center. Med drygt 200 deltagare och 15-talet inbjudna gäster fick vi inspiration och diskussion om branschens och järnvägens framtida möjligheter.
Buller+2
Vårt debattinlägg i tisdagens Svenska Dagbladet om utrullningen av ERTMS har rönt uppmärksamhet, bland annat från politiskt håll. Behovet av att ta ett samlat grepp på det påtvingade införandet och av rimliga riskanalyser har inte varit större än nu, när kritiska införandedatum bara ligger några få år bort.
Buller+1
Sedan 2,5 års tid har vi återkommande rapporterat om utvecklingen av en reviderad EU-förordning (TSD Buller) som inom några få år kommer förändra regleringen av buller från godsvagnar. Lagstiftningen riskerar påverka trafiksäkerheten vid järnvägen och följden blir kraftigt ökade kostnader och minskad kapacitet i det svenska järnvägssystemet.
Buller+2
Veckans styrelsemöte i JBS innehöll ett flertal teman av intresse för järnvägens utveckling, bland annat hur vi ökar tempot i förändringsarbetet. Vi deltog även i ledningsmöte med Trafikverket, där sommarens bränder och förberedelser inför vintern, med effektiv snöröjning, var det viktigaste inslaget.
Buller+1
I järnvägsbranschen uppmärksammades internationella kvinnodagen den 8 mars under CER och UIC:s High Level Passenger Meeting i Madrid. Talare var bland annat Heike Luiten, vd för internationell trafik på NS och Valerie Hackl, vd för Internationell trafik på ÖBB.
Buller+1
Den 16 mars 2018 kommer transportkommissionär Violeta Bulc på besök hos infrastrukturminister Tomas Eneroth i Stockholm. Vid mötet planeras – bland flera andra frågor – att ta upp den kommande regleringen av buller från godsvagnar som vi återkommande rapporterat om det sista året.