Hoppa till innehåll
Efter några dagars lugnare tempo under ”höstlovet” – som det väl kallas sedan några år – råder åter total aktivitet. Vi har i veckan deltagit i European Railway Summit i Bryssel som fokuserade på det strategiska, politiska och tekniska utmaningarna för EU:s järnvägssektor under implementeringen av det fjärde järnvägspaketet. Högt på agendan står för närvarande inter- och multimodalitet, och 2018 är som tidigare nämnts kommissionens ”Year of Multimodality”. Elisabeth Werner, chef för järnväg på DG Move, betonade att det är dags för action och att börja implementera det fjärde järnvägspaketet. Think Big, Start Small but Act Now, var budskapet. DG Move påpekade också att järnvägen borde stå högre på den politiska agendan för att kunna möta Parisavtalets mål. Järnvägen måste bli bättre på att uppfylla sin potential och röra sig bortom regleringarna och accelerera implementationen av det som behöver göras och bli mer attraktiv och konkurrenskraftig. Man driver också på införandet av fjärde järnvägspaketets tekniska pelare där ERA blir myndighet för godkännande i syfte att skapa interoperabilitet, uniforma projekt och få ned kostnaderna för branschen. En uppdaterad ERTMS Deployment Action Plan kommer att presenteras den 15 november.

I multimodalitetens anda var det i veckan också dags att välkomna den andra vågen av EU:s Mobility Package som utgår från utmaningarna inom vägtransporter men som förstås har stor bäring på järnvägens intressen. Två nya delmoment har tillkommit, dels ett förslag till reviderat kombidirektiv med syfte att skapa incitament för kombitransporter, dels förslag till reviderad förordning för tillträde till den internationella marknaden för busstransporter i EU.

Den nya järnvägstrafiklagstiftningen rör sig framåt och om prognosen håller får vi en ny järnvägstrafiklag från den 1 juli 2018. I syfte att modernisera regelverket och stärka järnvägens konkurrenskraft som transportmedel kommer regeringen föreslå en ny järnvägstrafiklag som ska ersätta 1985 års järnvägstrafiklag och lagen om internationella järnvägstransporter. Den nya lagen blir gemensam för inrikes och internationell järnvägstrafik. Den innebär en anpassning till den avreglering som har skett på järnvägsområdet och till utvecklingen inom EU. Regelverket i COTIF 1999 kommer i stor utsträckning tillämpas på avtal med både godskunder och infrastrukturförvaltare. Den föreslagna lagen innehåller även bestämmelser som ger järnvägsföretag möjlighet att få förseningskostnader – enligt andra regelverk – ersatta av infrastrukturförvaltaren, om förseningen beror på brister i infrastrukturen. Den 19 oktober överlämnades en lagrådsremiss för lagrådets granskning. Därefter blir det utskottsbehandling och sedan omröstning i riksdagen.

Under veckan inleddes även fortsatta förhandlingar om vissa delar av affärsvillkoren i JNB/Trav inom en arbetsgrupp med representanter från Trafikverket, Tågoperatörerna, Svensk Kollektivtrafik och Näringslivets Transportråd. Frågor som är uppe i denna runda är ersättning till följd av utebliven leverans i korttiden och Trafikverkets nyttjandegrad av servicefönster. Vi får anledning att återkomma med resultatet av dessa diskussioner inom några veckor.

I de senaste veckornas media märks främst fortsatt debatt om nya stambanor och Svante Axelssons, Fossilfritt Sverige, tre debattinlägg om hur vi ska komma tillrätta med godstransportsystemet i Sverige i ljuset av klimatagendan. Igår gav Tågoperatörerna en replik på inläggen tillsammans med Svensk Sjöfart, Åkeriföretagen, och Transportföretagen.

Läs hela mediebevakningen