Hoppa till innehåll

Nya stambanor

Nyhetsbrev

Det ökande tågresandet

Tågresandet ökar så det knakar i räls och strömavtagare. Frågan vi nu måste ställa oss som bransch är hur vi fångar upp och behåller det ökande intresset och resandet. Under första kvartalet 2019 har vi sett siffror från SJ att tågresandet ökat med 8 procent jämfört med motsvarande period förra året. Vi har liknande indikationer om ökningar från andra operatörer. Samtidigt minskade flygets landningar med 5 procent under perioden januari till april. En delförklaring till flygets minskning är förstås sju dagars SAS-strejk, då antalet landningar sjönk med 19 procent i april. Men faktum kvarstår – den ökade klimatmedvetenheten har lett till att människor väljer andra färdmedel än tidigare, där valet av tåg före flyg och bil ligger nära tillhands. Det är inte bara inrikes resor som har fått ett uppsving – interrail-försäljningen har nästan fördubblats jämfört med 2018 under årets fyra första månader. I modern tid har järnvägen knappast haft en sådan möjlighet att öka sina andelar av transporterna. Vi ser liknande trender i industrin och handeln – man tittar nu på klimatsmarta transportupplägg med tåg som ryggrad. För att lyckas behålla de nya resenärerna och transportköparna måste järnvägen som helhet leverera med kvalitet. Det betyder framförallt punktlighet och tydlig information även när anläggningen är sliten och under mer och mer utmanande väderförhållanden. Järnvägsföretagen och Trafikverket måste arbeta intensivt tillsammans för att lösa de utmaningar som finns med punktlighet, koordinering av banarbeten och kommunikation om ändringar. Åtgärderna måste vara enkla och snabbfotade, annars riskerar vi att tappa vi kunderna lika fort som vi fick dem till oss.