Hoppa till innehåll
kvinna som arbetar vid dator på tåg

Utmaningarna i branschen fortsätter

Det är ingen hemlighet att Trafikverket har stora utmaningar med rimlig leveransnivå inom nuvarande (T22) och kommande tågplan (T23). Vi ser att reviderade tågplaner och enstaka tåglägen för närvarande levereras med endast några veckors framförhållning och − i vissa fall −  några få dagar innan avgång. Tågföretagen får då i sin tur svårt att hinna med personal- och resursplanering och det blir tapp i biljettförsäljningen. Trafikverkets förseningar flyttar även fram tidpunkten för biljettsläpp inför julledigheterna.

Trafikverket har varit transparent med de stora utmaningar som implementeringen av det nya planeringssystemet MPK innebär och det påverkar direkt nästa års tågplan (T23). Transportstyrelsen följer upp Trafikverkets följsamhet mot gällande regelverk.

I tisdags deltog Tågföretagen på det första mötet om aktörssamverkan inom beredskapssektorn − transporter. Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana inledde mötet och presenterade myndighetens uppdrag och förväntningar på transportsektorn. Tågföretagen kan konstatera att samarbetet mellan myndighet och branschaktörer är i uppstarten och att en del arbete återstår för att få till en tydlig målsättning och struktur för samverkan. Vi ser fram emot att bidra i det fortsatta arbetet. I sammanhanget vill vi passa på att rekommendera en debattartikel av Svenskt Näringsliv om vad Sveriges nästa regering borde prioritera inom säkerhetsområdet.

I veckan har Tågföretagen och flera medlemsföretag deltagit i den stora järnvägsmässan InnoTrans i Berlin. InnoTrans, liksom så många andra mässor och konferenser, nödgades ta paus under pandemin och det var en påtaglig glädje att äntligen återses i detta viktiga sammanhang, där leverantörer och köpare av fordon och utrustning möts. Järnvägens digitalisering och dess bidrag till att klara klimatutmaningen står i centrum, vilket tydligt framhölls av den tyske infrastrukturministern Volker Wissing under inledningsceremonin.

Får vi en ny regering och ett färdigförhandlat koalitionsavtal inom de närmaste dagarna? Det återstår att se – spekulationerna om ministerposter har kommit igång och namn som nämnts för infrastrukturposten är exempelvis Lars Hjälmered, tidigare ordförande i riksdagens näringsutskott. Tågföretagens prioriteringar för regeringsförhandlingarna finns här.

Styrmedel inför kommande klimatpolitisk handlingsplan

Trafikanalys har nu färdigställt det underlag med analyser och förslag till styrmedel som ska leda till transportsektorns klimatomställning. Arbetet går nu ut på remiss och blir ett underlag för regeringens kommande klimatpolitiska handlingsplan.
Läs hela förslaget på trafa.se

Medielänkar vecka 38

Trafikverkets nya IT-system granskas av Transportstyrelsen

I slutet av mars inledde Transportstyrelsen sin årliga granskning av Trafikverkets arbete med nästkommande års tågplan. Med anledning av de senaste månadernas problem i konstruktionen av tågplan 2023 kommer tillsynen att ändra inriktning. I inledningen av en tillsyn identifieras ett eller flera områden som kommer att utgöra fokus för granskningen. I tillsynen av tågplan 2023 var ambitionen att Trafikverkets revisionsprocess och det nya IT-systemet MPK skulle falla under luppen.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se

SJ tvingas skjuta på julbiljetter – kan släppas i slutet av november

SJ fortsätter att tyngas av såväl egna som andras problem. Nu ser det stora släppet av vinterresorna ut att bli kraftigt försenat. – Om man har funderingar om vad jag ligger vaken över på nätterna så är det detta, säger vd Monica Lingegård.
Läs artikeln på dn.se

Här är de heta namnen till Kristerssons regering

Moderatledaren Ulf Kristersson har ett svårt pussel att lägga för att få ihop ministrar till en ny regering. En tuff dragkamp kan uppstå om topposterna.
Läs artikeln på hn.se

Nästa regering bör prioritera säkerhetspolitiken

Ett mer robust Sverige kräver att Sveriges nästa regering prioriterar frågor inom det säkerhets- och försvarspolitiska området. Här spelar det privata näringslivet en central roll, skriver Johan Sjöberg, ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy.
Läs artikeln på svensktnaringsliv.se

Resenärens kritik när planen på höghastighetståg kan skrotas

Ett regeringsskifte kan innebära att planerna på höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm läggs ner. ”Klart vi ska ha höghastighetståg”, säger resenären Jacob Hedelin. Men alla delar inte hans uppfattning…
Lyssna på sverigesradio.se

Tågsatsning runt Östersjön – ny linje i vinter

Järnvägssatsningarna runt Östersjön fortsätter i vinter med en ny direktlinje mellan Litauens och Polens huvudstäder. Målet är smidiga förbindelser ända från Finland i norr om några år.
Läs artikeln på tn.se

Maktskiftet skapar oro i tågbranschen – kan stoppa satsningar på höghastighetståg

Byggandet av stambanor för höghastighetståg har pågått i snart ett decennium. Klara blir de dock inte innan år 2045, då de första snabbtågen tros kunna sättas i trafik. Men det pågående maktskiftet skapar oro i tågbranschen. – Vi känner stor oro för vad det här maktskiftet kommer att innebära, framför allt för att Moderaterna och Sverigedemokraterna har sagt att de vill stoppa det här projektet, säger SJ:s presschef, Tobbe Lundell.
Läs artikeln på svt.se

Sammanfattning av två år med Elektrifieringskommissionen

Den 14 oktober 2020 beslutade regeringen att inrätta en elektrifieringskommission för att påskynda arbetet med elektrifiering av transportsektorn. Elektrifieringskommissionen består av 16 ledamöter från näringslivet, akademin och offentlig sektor och leds av infrastrukturministern. Här sammanfattas utvecklingen på elektrifieringsområdet och Elektrifieringskommissionens arbete under de senaste två åren.
Läs sammanfattningen på regeringen.se

”Inför dynamiska vägavgifter – ska bekosta mer kollektivtrafik”

Sveriges politik inom transportsektorn måste skärpas för att Sverige ska kunna uppfylla klimatmålen. Med våra förslag kan persontrafiken på vägarna minska med 2 procent per år i tio år, skriver Klimatriksdagen.
Läs artikeln på nyteknik.se

Vildmarken nästa

För att bygga järnvägslinjer över fientlig terräng måste en rad komplexa problem lösas längs vägen. I San Diego har man byggt en magnifik träbro över en djup ravin, en annan går över Schweiz högsta berg, och en ökänd tåglinje går genom djungeln byggd av krigsfångar.
Se programmet på urplay.se